Terzah Kader, 24 år, och Amela Turulja, 23 år, har blivit invalda i bolagsstyrelsen för Gårdstensbostäder.

Från sommarjobbare till ledamöter i bolagsstyrelsen

Amela Turulja, 23 år, och Terzah Kader, 24 år, är födda och uppvuxna i Gårdsten. Som så många andra ungdomar i stadsdelen fick de sina första sommarjobb hos Gårdstensbostäder. De valde sedan att utvecklas i sin egen stadsdel och har nu blivit ledamöter i bolagsstyrelsen.

- Tänk att få vara med och påverka och göra det bästa för Gårdsten. Det ska bli superspännande, säger Amela Turulja.

Bolagsstyrelsens sammansättning är ett unikt exempel på verkligt inflytande. Sju av styrelsens ledamöter är boende i Gårdsten med de befogenheter och ansvar som ett sådant viktigt uppdrag innebär. Att två unga kvinnor nu blivit invalda i styrelsen ligger i linje hur Gårdstensbostäder arbetar.

- Gårdstensbostäder är väldigt måna om oss unga, säger Amela som fick sitt första sommarjobb hos företaget när hon gick i årskurs åtta. Sedan ett par år tillbaka arbetar Amela som administratör hos byggföretaget Peab.

Det är resultatet av ett samarbete mellan byggföretaget och Robert Dicksons stiftelse. När Peab byggde tre punkthus i stadsdelen åt Robert Dicksons stiftelse anställde man ett antal arbetslösa ungdomar.

Ungdomar blir ledare

Ungdomar som sommarjobbar hos Gårdstensbostäder får möjlighet att utvecklas. En del erbjuds att bli ledare för kommande sommarbetare. Som ledare får de stöd och utbildning via Gårdstensbostäder.

- Jag var ledare för andra ungdomar under en sommar och det gav mig mycket, säger Terzah Kader som sedan fortsatt att utvecklats och kommit in på arbetsmarknaden via Gårdstensbostäder.

Hon har bland annat varit konferensvärdinna, jobbat på Fritidsklubben Diamanten och fått arbete på företaget Colorama i Gårdsten. Där är Terzah nu fast anställd.

- Allt detta är ett sätt att skapa dialog med våra ungdomar. Vi öppnar dörrar och bidrar till att stärka deras självkänsla. Det är också första steget för ungdomar att lära sig hur arbetslivet ser ut, säger Gårdstensbostäders vd Michael Pirosanto.

------------------------------

För mer information kontakta ordförande Mohamed Hama Ali, telefon: 031-773 75 54 eller direkt till presskontakt Anki Caspersson.