Ytterligare 17 tak på fastigheter i västra Gårdsten och 8 tak i norra Gårdsten kommer att byggas.

Storsatsning i Gårdsten på fler solcellspaneler

Gårdstensbostäder fortsätter satsningen på solenergi. Under de närmaste åren kommer solcellspaneler att installeras på ytterligare 25 tak i västra och norra Gårdsten. Det innebär mer än en fördubbling av kapaciteten.

Gårdstensbostäder började redan för 25 år sedan att visa vägen till ett hållbart boende som är både ekonomiskt och miljömässigt. Satsningen på de så kallade solhusen har fått stor uppmärksamhet och tilldelats flera priser.

Solhusen väckte internationell uppmärksamhet när de år 2005 fick ta emot FN:s bostadspris World Habitat Award.

Den 9 juni tog Gårdstensbostäders styrelse ett investeringsbeslut om ytterligare utbyggnad av solceller i området. Det gäller 17 tak på fastigheter i västra Gårdsten och 8 tak i norra Gårdsten.

Den el som kommer att produceras via solcellerna på de 25 taken beräknas motsvara årsförbrukningen av hushållsel för 500 tvårumslägenheter. Beräkningen bygger på att en tvårummare förbrukar 2 500 kWh på ett år.

De nya installationerna innebär att produktionen av el via solcellspaneler mer än fördubblas i Gårdsten. Samtidigt som installationerna sker på de 25 fastigheterna kommer taken att få en upprustning.

Satsningen sker i enlighet med Göteborgs Stads klimatstrategi som också Framtidenkoncernen står bakom.

Samarbete

Gårdstensbostäder har genomfört tidigare installationer av solcellspaneler i samarbete med Göteborg Energi och Chalmers. Så blir det även denna gång.

Rebecca Palmgren, som är Produktansvarig Förnybar Produktion på Göteborg Energi, framhåller att Gårdstensbostäder har varit en föregångare inom solenergi, både inom solel och solvärme och tidigt visat att solenergi är en del av det svenska energisystemet.

-Genom deras tidiga och fortsatta satsningar har deras ambition och målbild varit tydliga och visat vägen för övriga bostadsbolag i och utanför Göteborg, säger Rebecca Palmgren.

Gårdstensbostäders vd Michael Pirosanto konstaterar:

-Vi tackar Göteborg Energi och Chalmers för att de stöttat oss sedan 1997 när vi jobbat för en hållbar utveckling. Gårdsten hade inte kommit så här långt utan stödet från våra samarbetspartners.

Planen är att installationen av solcellspanelerna ska starta under 2023.