GARO Entity PRO - tredjepartcertifierad laddbox med unik säkerhetslösning

GARO Entity PRO - tredjepartcertifierad laddbox med unik säkerhetslösning

GARO har valt att tredjepartcertifiera GARO Entity Pro för att kvalitetssäkra produkten, säkerställa att den efterlever gällande direktiv, lagar och standarder samt de hårda tester som genomförts under produktutvecklingen. GARO Entity Pro har i och med det en godkänd unik inbyggd lösning gällande elsäkerheten i laddboxen. Slutanvändare, kunder och installatörer kan därmed känna sig trygga med att produkten håller vad den lovar.

”Genom hela utvecklingsprojektet av GARO Entity har vi haft ett kompromisslöst fokus på produktsäkerheten. Det har varit vår största prioritet för att kunna erbjuda marknadens säkraste produkt, både idag och i morgon. En tredjepartcertifiering är väsentlig ur flera perspektiv. Våra slutanvändare ska kunna sova gott om natten när bilen laddas och installatörerna ska kunna känna sig trygga under och efter installationen.” säger Patrik Andersson, CEO GARO Group.

Certifieringen har genomförts hos det väletablerade certifieringsbolaget TÜV SÜD i Tyskland. Produkten är testad och godkänd enligt den internationella standarden för elbilsladdning (IEC61851*). Godkännandet inkluderar flertalet underliggande standarder. Därmed har testning genomförts inom bland annat påfrestande klimatpåverkan under flertalet månader. Även omfattande EMC- testning har genomförts, vilken syftar till att produkten inte stör eller störs av annan elektronisk utrustning. Utöver detta har laddboxen säkerhetsfunktioner som är bättre än vad standarden kräver.

”Certifieringen visar på att vi som bolag tar ansvar för de produkter vi erbjuder på marknaden. GARO Entity Pro, som började levereras ut under det första kvartalet i år, bygger på en ny teknisk plattform och inkluderar flertalet skydd inbyggt i produkten. På så sätt tar vi ett större ansvar för säkerheten och hela installationen då detta vid många andra lösningar behöver köpas till av elektrikern och installeras separat i befintliga eller nya elcentraler eller mellan laddboxar vid seriekoppling i större installationer.”säger Niklas Rönnäng, Business Area Manager GARO E-mobility.

En laddbox är en investering för framtiden och ska hålla länge. GAROs långa historia inom elbilsladdning har alltid präglats av viljan att skapa trygghet och samtidigt kunna leverera smarta lösningar som förenklar vardagen. Att köpa en produkt som är tredjepartcertifierad innebär att du som köpare kan känna dig trygg med en produkt där effekterna av tekniska risker minimerats och som skyddar människor och miljön.

”Tredjepartcertifiering har blivit allt vanligare i upphandlingar vilket vi på GARO ser som ett ansvarstagande angreppssätt. Det innebär att vi tillsammans skapar en trygg laddinfrastruktur. Utbyggnationen av elnätet och elektrifieringen i samhället kräver att vi som aktör tar ansvar för en säker och hållbar utveckling,” avslutar Niklas.

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Andersson, CEO GARO Group: +46 (0)76 148 44 44
Niklas Rönnäng, Business Area Manager GARO E-mobility: +46 (0)70 698 09 05

* Produktstandard för en laddbox är i huvudsak EN 61851-1. Utöver denna kräves uppfyllnad av ytterligare ett antal standarder. Några högst relevanta är IEC 62955 (Jordfelsskydd), IEC 61439-1 (Elutrustning) och ett flertal EMC standards. GARO Entity PRO har även relevanta individuella skydd integrerade, som baseras på EN61008-1(RCD), EN60898-1 (MCB). Dessutom är produkten förberedd för kommunikation enligt ISO15118. Detta gör GARO Entity Pro unik på marknaden.

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sex länder med cirka 550 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Hillerstorp samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sex länder med cirka 525 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Värnamo samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se