Smarta system gav pris – med miljön som vinnare

Smarta system gav pris – med miljön som vinnare

Davids Elteknik i Gnosjö installerade ett toppmodernt system för drift och energibesparing på GARO AB.

I dagarna erhöll han pris för sitt arbete av intresseföreningen KNX Sweden.

GARO AB har beslutat att minska energiförbrukningen med 15 procent. I samband med att kontorsdelen renoverades på huvudkontoret i Gnosjö valde man att installera ett modernt KNX-system för ökad energieffektivisering och driftsäkerhet för fastigheten. Ventilation, klimat och belysning kan nu styras på ett intelligent sätt via rörelsedetektorer och tidur.

Den lokale företagaren David Jonsson, som driver Davids Elteknik AB i Gnosjö, fick uppdraget att göra installationen, som blev så lyckad att han nu tilldelats KNX Award 2014, som föreningen KNX Sweden står bakom.

”Projektet är en mycket god representant för KNX-tekniken med en innovativ beställare som lever som den lär, en konsult/programmerare samt en installatör som med hög kompetens och förståelse satt funktion och enkelhet i centrum”, skriver KNX i sin motivering.

– Det är ett utmärkt sätt att framtidssäkra fabriken, samtidigt som det är en trovärdighetsfråga för oss att leva som vi lär med tanke på att vi själva tillverkar och produkter med ett tydligt miljöfokus, säger Magnus Arvidsson, kvalitets- och miljöchef på GARO.

GARO AB var med under prisutdelningen i Göteborg och gratulerar naturligtvis David till priset och tackar för en väl utförd entreprenad.

– Vi tycker att det är jättekul, har varit en fin anläggning. Roligt med en kund som GARO som vill satsa helhjärtat och gå hela vägen med en KNX-anläggning. Installationen är ett utmärkt exempel på hur tekniken kan användas, där många delar tillämpats för att ge en bra totallösning, kommenterar pristagaren David Jonsson.

Magnus Arvidsson, kvalitets- och miljöchef
magnus.arvidsson@garo.se
0370 33 28 00, 070 249 76 77

Davids Elteknik AB
David Jonsson, VD
david@davidsel.se
070 628 52 71

Regioner

Sedan 1939 har vi utvecklat, tillverkat och marknadsfört elektrisk installationsmateriel för i första hand den nordiska marknaden. Vi vill med enkelhet och design ge elbranschen de smartaste och lönsammaste lösningarna – satta i system.