Gästrike Vatten vädjar – snåla på vattnet

Gästrike Vatten vädjar – snåla på vattnet

Östhammars kommun försörjs av små grundvattenmagasin som är extra väderkänsliga, vilket gör att vattennivåerna i dessa snabbt kan sjunka. För att undvika att hamna i ett kritiskt läge med bevattningsförbud som följd är det därför nu extra viktigt att tänka på att inte slösa på vattnet.

Under de varma sommarmånaderna när både människan och växterna har som störst behov av vatten är vattenreserverna som mest sårbara då de inte fylls på i samma utsträckning. Nivåerna i grundvattenmagasinen är just nu stabila men under perioder då många personer använder mycket vatten samtidigt kan läget snabbt förändras.

- Vi ser att vattenanvändningen ökar kraftigt under sommarmånaderna. Både Öregrund och Östhammar är sommarstäder med högt besöksantal samt sommarboende, vilket betyder att fler delar på vattnet. Därför är det viktigt att använda vårt gemensamma dricksvatten på ett hållbart sätt, Säger Ronnie Lundkvist, chef för drift och underhåll på avdelningen vatten på Gästrike Vatten.

För att framåt undvika att hamna i ett kritiskt läge med bevattningsförbud finns det flera saker som är bra att tänka på. Att exempelvis vattna med regnvatten, stänga av kranen vid schamponering och tandborstning, ställa en kanna vatten i kylen så slipper du spola tills det blir kallt är små förändringar som gör stor skillnad, alla droppar räknas.

Gästrike Vatten övervakar nivåerna kontinuerligt och skulle det bli en förändring så talar vi om det. Tack för att du bidrar till en hållbar vattenanvändning - tillsammans gör vi skillnad!

Visste du att:

• En vattenspridare gör av med 150-350 liter vatten på 20 minuter.
    • För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.
    • Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på 3 minuter motsvarar 36 liter.
    • En tvättmaskin använder ungefär 50 liter vatten per tvätt.
    • Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

Elin Björkman