Bevattningsförbud i Öregrund och på Gräsö

Bevattningsförbud i Öregrund och på Gräsö

Restriktioner i form av bevattningsförbud införs för det kommunala dricksvattnet i Öregrund och på Gräsö. Bevattningsförbudet gäller från 21 juni och tills vidare. Det kommunala dricksvattnet får nu endast användas till mat, dryck och hygien. Det är inte tillåtet att vattna med vattenspridare eller vattenslang, använda högtryckstvätt eller fylla pooler och badtunnor med dricksvatten.

Det varma vädret är till glädje för många av oss, dock ställer värmen till problem med vattenproduktionen då vi använder mycket mer vatten än vanligt. Vi ser nu en mycket stor ökning av vattenförbrukningen i Öregrund, det beror bland annat på att vi vattnar gräsmattor, fyller pooler, tvättar bilar och båtar. Om förbrukningen inte går ner riskerar vi ett tryckfall i våra ledningar och att vissa områden kan bli utan vatten helt.

Restriktionerna för användandet av det kommunala dricksvattnet gäller för Öregrund och på Gräsö i Östhammars kommun från 21 juni och tills vidare.

Vid bevattningsförbud är det förbjudet att använda kommunalt vatten till att:

• Bevattna gräsmattor, blommor eller annan växtlighet med vattenslang eller vattenspridare (bevattning får ske med vattenkanna).
  • Bevattna fotbollsplaner, tennisplaner och liknande.
  • Fylla pooler eller byta ut vatten i pooler. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad.
  • Tvätta exempelvis fasader, altaner, bilar och båtar med högtryckstvätt.

För att vattnet ska räcka till alla är det viktigt att vi hjälps åt att spara på vattnet och använda det smart. Det finns många små saker du kan göra i din vardag som sparar mycket vatten. Stäng av kranen när du borstar tänderna och när du tvålar in dig i duschen, ta en kort dusch i stället för att bada badkar, ställ en kanna vatten i kylen så slipper du spola till vattnet blir kallt.

Tack för att du hjälper till att använda vårt gemensamma dricksvatten på ett hållbart sätt. Varje droppe räknas!

Lägesbild för övriga orter i Östhammars kommun

Östhammar - gult läge. Risk för vattenbrist finns, uppmaning om att spara vatten genom att vara vattensmart.

Österbybruk – grönt läge. Liten risk för vattenbrist.

Hargshamn – gult läge. Risk för vattenbrist finns, uppmaning om att spara vatten genom att vara vattensmart.

Gimo – gult läge. Risk för vattenbrist finns, uppmaning om att spara vatten genom att vara vattensmart.

Hökhuvud – gult läge. Risk för vattenbrist finns, uppmaning om att spara vatten genom att vara vattensmart.

Alunda – grönt läge. Liten risk för vattenbrist.

Läs mer om aktuellt vattenläge här.

Vid frågor, kontakta vår kundtjänst.
Epost: info@gastrikevatten.se

Fakta om företaget