Att spara regnvatten i en tunna för att ha att vattna med är ett av flera enkla tips för att vara vattensmart!

Datumbevattningen i Gävle och Valbo upphör

Vattenförbrukningen i Gävle och Valbo har sjunkit till normala nivåer och nu kan restriktionerna om datumbevattning upphöra för den här gången. Även i Östhammar kommun har vattenläget förbättrats.

I månadskiftet maj-juni tvingades vi införa restriktioner för vattenanvändning i Gävle, Valbo och hela Östhammar kommun. I Gävle och Valbo har vi dessutom tillämpat datumbevattning för att få ytterligare effekt.

I Gävle och Valbo infördes de första restriktionerna den 30 maj och vi kunde under de följande dygnen direkt se en besparing på cirka 30% för produktionen i Valbo samt cirka 20% för Gävle. Under datumbevattningen kan vi konstatera att vi haft för årstiden normala förbrukningar. Vi bedömer nu att läget känns stabilt och därför upphör vi med datumbevattningen i Gävle och Valbo.

Vi tackar alla boende som hörsammat våra restriktioner och hjälpt till med att spara vatten! Vi kan därför upphöra med datumbevattningen för den här gången!

Förbättrat läge även i Östhammar kommun

I hela Östhammar kommun infördes restriktioner om vattenanvändning den 1 juni. Även här gick det åt mycket mer vatten än normalt.

Tack vare de boende i kommunen och deras insatser för att spara vatten, kombinerat med att vi intensifierat vårt förebyggande läcksökningsarbete har vi gjort följande besparingar:

I Östhammar ser vi en besparing på 10 %, i Österbybruk 13%, i Alunda 7% och i Gimo 4%. I Hargshamn och Öregrund är läget oförändrat. Vi fortsätter att söka och åtgärda läckor främst i Alunda och Österbybruk där vattentillgången är sämst.

Stort tack till alla boende för att ni hjälpt till att spara vatten!

Även om läget har förbättrats så vill vi uppmana alla med kommunalt vatten i Gävle, Valbo och Östhammar kommun att fortsätta vara rädd om vattnet. Om det åter blir varmt en längre period i sommar finns risken att vi måste införa restriktioner igen. Så fortsätt vara vattensmarta och rädda om vårt vatten!

Fakta om företaget