Hög vattenförbrukning i Gävle och Valbo – använd vattnet smart

Hög vattenförbrukning i Gävle och Valbo – använd vattnet smart

Vattenförbrukningen i Gävle och Valbo med ytterområden är just nu hög. För att undvika att hamna i ett kritiskt läge behöver vi hjälpas åt att minska vår förbrukning. Genom att vi tillsammans hjälps åt att använda vattnet smart kan vi säkerställa leveransen av vårt livsviktiga vatten.

Sommaren är här och den sköna värmen ser ut att stanna ett tag. På sommaren blir vattnet extra viktigt för oss, både som törstsläckare och för svalka. Vi ser nu att vattenförbrukningen ökar kraftigt och att våra vattenverk i Gävle och Valbo får jobba på nästintill maxkapacitet. För att vattenverken ska hinna med att leverera vatten är det viktigt att vi tillsammans hjälps åt att minska vår förbrukning och använda vattnet på ett hållbart och smart sätt.

Använd vattnet smart genom att:

• Låta bli att vattna gräsmattan. Gräsmattan klarar av en långvarig torka. En vattenspridare gör av med cirka 150 liter vatten på 20 minuter.
  • Använda en vattenkanna till bevattning, då hamnar vattnet där det gör mest nytta. Vattna tidigt på morgonen, på kvällen eller nattetid. Undvik att vattna när det är som varmast, då avdunstar det mesta av vattnet.
  • Samla upp sköljvatten från när du sköljer grönsaker eller frukt och använd till bevattning.
  • Duscha i stället för att bada, då sparar du mycket vatten. Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter.
  • Stänga av kranen när du borstar tänderna eller rakar dig
  • Stänga av duschen när du tvålar in dig och masserar in schampo och balsam.
  • Ha en kanna med vatten i kylen så slipper du spola i kranen tills vattnet blir kallt. Genom att alltid ha en kanna vatten i kylen så har du alltid tillgång till kallt och gott kranvatten.

Här hittar du fler smarta tips på hur du kan spara vatten.

Här hittar du information om vattenläget i våra fem kommuner.

Fakta om företaget