Nu hävs datumbevattningen i Gävle, Valbo och Forsbacka med ytterområden

Nu hävs datumbevattningen i Gävle, Valbo och Forsbacka med ytterområden

Från och med tisdag 25 juli gäller inte längre datumbevattning för det kommunala dricksvattnet i Gävle, Valbo och Forsbacka med ytterområden. Vi kan se att datumbevattningen har gett god effekt och vi kan därför häva restriktionen.

- Stort tack till alla er som hörsammat och följt våra restriktioner med datumbevattning i Gävle, Valbo och Forsbacka med ytterområden. Tack vare er hjälp så har förbrukningen gått ner till normala nivåer och vattenmagasinet har fått den tiden det behövde för att fyllas på och återhämta sig, säger Ronnie Lundkvist enhetschef på avdelningen Vatten.

Det var det varma och torra vädret i juni som medförde att många använde mycket vatten samtidigt och vattenverken nådde sin maxkapacitet. Restriktionen med datumbevattning infördes den 15 juni som ett första försök att få ner förbrukningen. Vi såg snabbt att förbrukningen gick ner, men då det förbrukats stora mängder vatten innan datumbevattningen infördes och hörsammades kunde vi se att det även hade påverkat delar av grundvattenmagasinet. Magasinet har nu återhämtat sig väldigt bra och vattenläget kan därför övergå till ett grönt läge.

Använd vattnet smart

För att undvika att hamna i ett kritiskt läge igen vill vi uppmana alla att tänka på att alltid använda vårt gemensamma vatten smart. Genom att till exempel stänga av kranen under tandborstningen, fylla tvättmaskinen och ta en dusch i stället för ett bad kan vi alla spara massor av vatten.

Vattenläget

På vår hemsida kan du läsa mer om vattenläget och ta del av aktuell status: Aktuellt vattenläge - Gästrike Vatten (gastrikevatten.se)

Fakta om företaget