Juryns ordförande Gunilla Hultgren Karell provar vatten.

Ockelbo vidare till final i Kranvattentävlingen

Ett vatten med glasklar skärpa och läskande eftersmak. Så löd juryns motivering när Ockelbo knep en finalplats i den nationella Kranvattentävlingen.
- Fantastiskt kul! Det är ju ett kvitto på att det dricksvatten vi tar fram inte bara håller hög kvalitet, det är gott också, säger Lena Blad, VD för Gästrike Vatten.

Ockelbo har ett av Sveriges godaste dricksvatten. Det står klart efter regionfinalen i Kranvattentävlingen som hölls i Gävle den 22 oktober. En samstämmig jury utsåg Ockelbo och Falun till vinnare och skickade dem vidare till riksfinalen i Stockholm den 18 november.

Kranvattentävlingen arrangeras av branschorganisationen Svenskt Vatten och den handlar om att hitta den kommun som har Sveriges godaste dricksvatten.

- Syftet är att lyfta vårt vatten och de utmaningar vi står inför, säger Lena Blad som med sin organisation Gästrike Vatten stod som värd för regionfinalen i Gävle.

I regionsfinalen tävlade 13 kommuner och det blev alltså Ockelbo och Falun som till slut vann juryns gunst. Dessutom fick Gävles och Moras vatten hedersomnämnanden.

- En utmanande tävling med många goda vatten där juryn till sist kunde kristallisera ut fyra vatten som stack ut, säger juryns ordförande Gunilla Hultgren Karell.

Vidare till riksfinal:
Ockelbo kommun
Juryns motivering: Ett vatten med glasklar skärpa och läskande eftersmak.
Falu kommun
Juryns motivering: En vass törstsläckare med fin balans och glimten i ögat.

Hedersomnämnanden:
Gävle kommun
Juryns motivering: Ett vatten med struktur och bra drag.
Mora kommun
Juryns motivering: Ett vatten i hög klass med härlig fräschör.

Vid regionsfinalen deltog följande 13 kommuner:
Gävle, Hofors, Ljusdal, Ockelbo, Ovanåker, Älvkarleby, Tierp, Östhammar, Borlänge, Falun, Mora och Orsa.

Juryn bestod av Gunilla Hultgren Karell, Solveig Sommarström, Linda Pérez, samt de lokala juryrepresentanterna Heli Jonsson från Mackmyra Svensk Whisky och Erik Vestin från Pastillfabriken.

Vid riksfinalen i Stockholm den 18 november deltar följande 20 kommuner:
Halmstad, Höganäs, Östra Göinge, Hässleholm, Nacka, Strängnäs, Flen, Mjölby, Bengtsfors, Laxå, Marks kommun, Ulricehamn, Kalix, Boden, Örnsköldsvik, Vindeln, Sundsvall, Berg, Falun och Ockelbo.

Fakta om företaget