Världsvattendagen 22 mars

Världsvattendagen 22 mars

Den 22 mars varje år infaller världsvattendagen. Det är en dag instiftad av FN för att uppmärksamma vattnets värde och de vattenutmaningar som världen står inför. Tillgång till rent vatten är väldigt viktigt, till och med avgörande, för att skapa en stabil och konfliktfri värld. Årets tema för Världsvattendagen är därför i år ”Vatten för fred”.

Tillgång till rent vatten är en mänsklig rättighet

Vatten är en förutsättning för allt liv och världens viktigaste livsmedel. Trots det saknar 703 miljoner människor världen över tillgång till rent vatten. I 7 av 10 hushåll som saknar tillgång till rent vatten är det flickor och kvinnor som har uppgiften att hämta vatten till familjen. Vatten som ofta är smutsigt och livsfarligt att dricka. Att hämta vatten kan ta flera timmar per dag. Det innebär att många kvinnor inte har tid att arbeta och många flickor tvingas sluta i skolan. Detta leder till en större risk att fastna i långvarig fattigdom och utanförskap.

Det här vill Gästrike Vatten vara med och förändra. Därför deltar vi under mars månad i WaterAids kampanj March for Water, där varje steg räknas för en mer jämställd värld.

Det är enkelt att bli en hållbar vattenanvändare

I Sverige är vi bortskämda med lyxen att ha rent, friskt och gott vatten direkt hem till kranen, dygnet runt. En lyx som många tar för givet. Vi är lyckligtvis förskonade från väpnade konflikter på grund av vattenfrågor men klimatförändringar i form av torka och översvämningar påverkar vattnet även i Sverige. Om vi använder vattnet klokt utan att slösa, kan vi tillsammans säkerställa att det räcker till alla.

Det finns många sätt att använda vattnet på ett mer hållbart sätt. Nedan har vi listat några saker som du kan göra i din vardag.

• Stäng av kranen när du borstar tänderna eller rakar dig.
  • Duscha istället för att bada så sparar du mycket vatten. Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter.
  • Stäng av duschen när du tvålar in dig och masserar in schampo och balsam.
  • Fyll disk- och tvättmaskiner helt innan du kör dem. Använd vattensnåla program.
  • Kolla kranen och byt packning om den läcker. En droppande kran kan förbruka 55 liter vatten varje dygn.
  • Ha en kanna vatten i kylen så slipper du spola i kranen tills vattnet blir kallt.

Här kan du ta del av fler smarta tid på hur du kan använda vattnet på ett mer hållbart sätt i både hemmet och i trädgården.

Fakta om företaget