Riksdagsledamot besökte biogasanläggningen

Den 29 maj besökte Liberalernas Energipolitiske talesperson Maria Weimer den nya biogasanläggningen i Forsbacka tillsammans med representanter från Sandvikens kommun.

I strålande sol besökte riksdagsledamot Maria Weimer Sandviken under måndagen. Programmet under dagen gick i temat ”Näringsliv och Miljö, genom innovation och hållbar utveckling” och avslutades med ett besök i den nya biogasanläggningen i Forsbacka. Maria Weimer gick en guidad rundtur i och runt anläggningen tillsammans med representanter från Sandvikens kommun och Gästrike återvinnare. Sällskapet fick bl.a. möjlighet att titta in i rötkammaren där gasen produceras av det insamlade matavfallet.

Gästrike Ekogas verkar på en regional marknad och producerar samt säljer fordonsgas till busstrafik, taxi, företag och privatpersoner. Under hösten 2017 kommer den nya biogasanläggningen i Forsbacka att tas i bruk. Bolaget ägs av Gästrike Återvinnare och Gävle Energi.

Johan Englund

För en värld som räcker längre

Gästrike återvinnare är ett kommunalt förbund som ansvarar för insamling, behandling, planering och information när det gäller hushållsavfall.

Vi ger service åt 157 000 människor i fem kommuner: Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby.