Återbruk på återvinningscentralen i Sandviken

Gästrike återvinnares satsning på ”återbruk på återvinningen” fortsätter. Nu har turen kommit till återvinningscentralen i Sandviken där ett samarbete med Ånyo gör det möjligt för besökarna att vara miljöhjältar och klättra i avfallstrappan.

Det någon ser som skräp, kan vara ett fynd för någon annan. Att kunna lämna saker till återbruk på samma plats som du sorterar dina grovsopor till återvinning, är en viktig faktor för att rädda det som faktiskt fortfarande går att använda.

-Det måste vara lätt att göra rätt. Annars är det enklare att slänga saker man tröttnat på, även om det är helt och rent, säger Andreas Dahlman, arbetsledare på återvinningscentralen i Sandviken.

Alla saker som lämnas in till återbruk på återvinningen går till försäljning hos Ånyo i Sandviken. Och miljönyttan är stor när vi återanvänder produkter så många gånger som möjligt innan de återvinns som resurs.

- Fungerande el-produkter och textilier är det vi ”spar mest miljö”  på när vi återanvänder. Det går exempelvis det åt ca 2 kg kemikalier och ca 11 000 liter vatten för att tillvecka ett par jeans, säger Britt-marie Berglund, miljöpedagog Gästrike återvinnare.

Att lämna det som går till återbruk och att köpa begagnat är att utföra miljöhjältedåd i vardagen. För att stötta det har Gästrike återvinnare som långsiktigt mål att ta emot material för återbruk på samtliga våra 13 återvinningscentraler till 2015.

-Vår satsning på återbruk hänger ihop med vårt övergripande mål att avfallsminimera så långt det går. Varje sak våra besökare lämnar till återbruk är ett avfall mindre, säger Andreas Dahlman, arbetsledare på återvinningscentralen i Sandviken.

Tack vara samarbetet med Ånyo i Sandviken, har Gästrike återvinnare nu återbruk på fyra av återvinningscentralerna. De övriga är Gävle, Ockelbo och Järbo.

För mer information kontakta:

Andreas Dahlman, arbetsledare återvinningscentralen Sandviken,
Tel: 070-082 67 90, andreas.dahlman@gastrikeatervinnare.se.

·  Ånyo finansieras av bidrag och eventuell vinst går direkt tillbaks till
verksamheten. Kontaktperson är Jan Sjöström, enhetschef, arbetsmarknadscentrum, 026-24 15 64, jan.sjostrom@sandviken.se

·   Ju högre upp i avfalls-
trappan vi är desto bättre