Avfallstaxan på samma nivå inför 2015

I Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommun behålls avfallstaxan på samma nivå inför 2015. Anledningen till detta är att kostnaderna för behandling av hushållssopor har hållits nere. Det återspeglas i hyresökningen 2015 som på sina håll är de lägsta på flera år.

Främsta anledningen till att vi kan hålla avfallstaxan på samma nivå som föregående år är att vi tack vare bra upphandlingar har lyckats hålla nere kostnaderna för behandling av hushållssopor, som är en av våra största kostnadsposter, säger Jill Nyqvist, vice förbundsdirektör på Gästrike återvinnare.

Ekonomi i balans

Gästrike återvinnare har sedan bildandet 2001 en ekonomi i balans där överskott återinvesteras i verksamheten. Den taxefinansierade verksamheten som är insamling av hushållssopor, återvinningscentraler, information och kundservice utgör 80 procent av omsättningen. Gästrike återvinnare bedriver även en konkurrensutsatt verksamhet med vinstkrav inom åkeri och utbildning.

Exempel villa och hyresgäst

Avgiften för hushållsavfall består av grundavgift och hämtningsavgift.

Villa, abonnemang sorterat: För ett grönt kärl på 190 liter för restavfall och ett brunt kärl på 140 liter för matavfall med hämtning varannan vecka, blir årsavgiften 2 200 kronor.

Hyresgäst, abonnemang sorterat: För hyreshus med 40 lägenheter, tre 660 liters gröna kärl för restavfall och två 240 liters bruna kärl för matavfall med hämtning varje vecka, blir årsavgiften 1 025 kr per lägenhet.

De senaste fem åren

Så här ser utvecklingen ut för taxan de senast fem åren. Jämfört med övriga Sverige ligger taxan ungefär på genomsnittlig nivå.

20112012201320142015
0%0%0%6%0%

Inga skattepengar

De fem kommunerna Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby har samma avfallstaxa genom sitt samarbete i kommunalförbundet Gästrike återvinnare. Kommunal avfallshantering betalas av alla invånare. Bor du i villa betalar du till Gästrike återvinnare och hyr du lägenhet ingår den i hyran. Skattefinansiering förekommer inte.

Gästrike återvinnare har inget ekonomiskt vinstintresse mer än att vara kostnadseffektiva. Vinsten är istället nytta för kunderna, miljön och samhället.

För svar på frågor vänligen kontakta

Roger Persson, ordförande i styrelsen för Gästrike återvinnare. 076-100 62 76, roger.persson@gavle.se

Jill Nyqvist, vice förbundsdirektör, Gästrike återvinnare, 026-17 29 84, jill.nyqvist@gastrikeatervinnare.se

Se hela taxan på www.gastrikeatervinnare.se