Följ med Gästrike återvinnares nya förbundsdirektör på skräpplockarrunda

Den 16 maj är Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör för Gästrike återvinnare, med kollegor ute och plockar skräp vid Utmarksvägen i Gävle.

Gästrike återvinnare är med i kampanjen Vi håller rent och en av insatserna är att plocka skräp och städa i vår närmiljö. Ett återkommande arrangemang för medarbetarna, men för Anna-Karin Karlsson, som tillträdde sin tjänst som förbundsdirektör för Gästrike återvinnare den 29 april, blir det första gången hon tar med sig med sopsäck och plockpinne under arbetsdagen.

Skräpplockningen blir ett av Anna-Karins första, viktiga uppdrag som ny förbundsdirektör på Gästrike återvinnare.

- Nedskräpning är ett problem som vi alla måste ta gemensamt ansvar för. Under skräpplockardagen kan vi göra en konkret insats och faktiskt göra skillnad i vår närmiljö, men det är också viktigt att lyfta själva problemet med nedskräpning och hur det påverkar oss människor och vår miljö,säger Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare.

I år infaller skräpplockardagen på No litter day som är en dag då människor världen över går ut och plockar skräp. Och skräp finns det.

1 miljard fimpar och ökad nedskräpning
Enligt organisationen Håll Sverige rent ser nedskräpningen ut att öka. En trend som tidigare visade på minskad skräpmängd har därmed brutits. Det absolut vanligaste skräpet i tätorter är fimpen och runt 1 miljard fimpar hamnar på våra gator och torg i Sverige per år. Och plastskräpet blir allt vanligare.

Media är välkommen
Var: Vid Gästrike återvinnare, Utmarksvägen 16 i Gävle.
När: Torsdag den 16 maj, kl 14-15.

Kontaktperson, Gästrike återvinnare
Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare
Telefon: 026-17 71 46.

Kontaktperson, Håll Gävle rent
Karolina Pehrsson, projektledare Håll Gävle rent och Vi håller Gävle rent
Telefon: 026-17 84 24 alt. 0709926487.