Att lämna flyttkartonger till återanvändning spar på jordens resurser

Ge dina flyttkartonger ett längre liv

Nu kan du lämna dina flyttkartonger för återanvändning på återvinningscentralen i Gävle.

Tidigare har insamlade flyttkartonger sorterats som wellpapp och materialåtervunnits. Nu kan du lämna hela flyttkartonger till återanvändning på en uppmärkt pall bredvid återbruksinlämningen uppe på rampen på återvinningscentralen i Gävle.

- Det är många flyttkartonger i omlopp och det känns bra att kunna bidra till att de återanvänds istället för att ta av jordens resurser för att producera nya hela tiden. Efter smygstarten för några veckor sedan har vi redan samlat in 283 kartonger, berättar Maria Eriksson, arbetsledare på Gästrike återvinnare.

Vilka kartonger är okej?

Viktigt att handtagen på flyttkartongerna är hela. Det är okej att det finns skriven text på och i viss mån om den har spruckit och tejpats ihop.

Vad händer med flyttkartongerna sen?

Arbetet med återanvändningen av flyttkartonger är ett samarbete med företaget Rebox. Gästrike återvinnare säljer de insamlade flyttkartongerna till Rebox för samma pris som tidigare när flyttkartongerna såldes som wellpapp till återvinning. Rebox erbjuder i sin tur återanvända flyttkartonger till företag och privatpersoner. På så sätt maximeras flyttkartongernas livslängd.

Dessutom planterar Rebox ett träd i Vi-skogen för var 50:e flyttkartong som samlas in på återvinningscentralen.

Kontaktperson Gästrike återvinnare

Maria Eriksson arbetsledare Gästrike återvinnare, e-post: maria.eriksson@gastrikeatervinnare.se, tel 026-17 29 83.

Kontaktperson Rebox

Fredrik Hedström, Rebox, e-post: info@rebox.nu, tel 070-457 22 66.