​Invigning av återbruk på återvinningscentralen i Torsåker

Den 19 december startar Gästrike återvinnare i samarbete med Biståndsgruppen möjligheten att lämna saker, möbler och elektronik till återbruk på återvinningscentralen i Torsåker. Det invigs samma dag med gofika och återbruksexperter på plats.

- Att låta sopor få ett längre liv är en viktig del i vårt miljöarbete. Många av de grejer folk slänger bort skulle kunna lämnas till återbruk istället. Nu gör vi det lättare för Torsåker-borna att välja rätt, direkt på återvinningscentralen, säger Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

På återvinningscentralen i Torsåker finns det från och med tisdag den 19 december en container där du kan lämna saker, prylar och elektronik till återbruk. Biståndsgruppen tar hand om det som samlas in, sorterar det på sitt lager i Valbo för att sedan sälja det i sina butiker i Gävle och Valbo.

Media och kunder är välkomna på invigning och gofika

Tisdag den 19 december 2017
Klockan 13-15
Gammelstillavägen 17 i Torsåker

Kunder som lämnar till återbruk gofikar och samtalar med Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

213 ton till återbruk

Att återanvända sina och andras kläder, saker och möbler är bra för miljön. Då behöver vi inte ta nya råvaror från naturen och slipper belasta miljön med tillverkningen av nya saker. Även transporterna blir lokala.

Via Gästrikeregionens återvinningscentraler kunde 213 ton tas tillvara till återbruk under 2016. Utöver det har stora mängder också lämnats in direkt till hjälporganisationer.

För frågor vänligen kontakta

Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare