Kunskapsexport lockar vice statsminister till Gästrike återvinnare

Vice statsminister och miljöminister Åsa Romson, Miljöpartiet, besöker på onsdagen Gästrike återvinnare tillsammans med landshövding Barbro Holmberg för att få veta mer om den unika satsningen på kunskapsexport. En satsning som förutom miljönytta också ska ge tillväxt i regionen.

Vi har flyttat fokus från sophämtning till sophämning. Det kommunala renhållningsföretaget är nu ett kunskapsföretag för hållbar utveckling på en internationell arena. Besöket är ett bevis på att satsningen ligger väl i tiden, säger Thomas Nylund, förbundsdirektör Gästrike återvinnare.

Gästrike återvinnare vågar välja nya vägar för att skapa mervärde. Kunskapsexportens mål är förutom en enorm miljönytta också att ge ett tillskott till regionen både i form av friska pengar in i regionen och fler intressanta arbetstillfällen.

Media är välkommen att delta vid besöket
Onsdagen den 25/2 kl 13.30-14.15

Deltagare: Åsa Romson, vice statsminister och miljöminister, Barbro Holmberg, landshövding i Gävleborgs län och Thomas Nylund, förbundsdirektör Gästrike återvinnare, Jill Nyqvist, vice förbundsdirektör Gästrike återvinnare och Per-Olof Hallberg, chef internationella relationer Gästrike återvinnare.
Plats: Gästrike återvinnare på Utmarksvägen 16

Från Serbien och Polen vidare ut i världen
Internationellt har Gästrike återvinnare varit engagerade som rådgivare för några kommuner i ett projekt i Serbien inför deras EU-inträde. Där har nu fem kommuner etablerat en bas för samverkan och tagit fram en regional avfallsplan. Gästrike återvinnare utför också ett EU-finansierat utbildningsprogram i Polen riktat mot entreprenadföretag i avfallsbranschen. Vid sidan av Polen och Serbien har bl a Turkiet och Sydafrika visat intresse för våra tjänster. Ett utbildningspaket under namnet ”Turn waste into value” finns färdigt att användas i flera sammanhang.

Vi ger sopor ett värde
Allt fler länder inser att avfallshantering inte bara handlar om ett miljö- utan även om sociala och ekonomiska perspektiv. Om att bygga ett hållbart samhälle. Den kompetens som Gästrike återvinnare har om kommunal samverkan, avfallsplanering och public awareness är av stor betydelse i det sammanhanget. Genom ökad kunskapsexport öppnas också dörren för andra svenska företag inom miljöteknikområdet.

För svar på frågor vänligen kontakta
Thomas Nylund, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare
070 414 00 84, thomas.nylund@gastrikeatervinnare.se