Lämna till second hand på återvinningscentralen i Ockelbo

Nu kan du lämna kläder, saker och möbler till återbruk på återvinningscentralen i Ockelbo. Tack vare ett samarbete med Missionskyrkans secondhand i Ockelbo kan vi tillsammans med besökarna ge grovsopor ett längre liv. Det som är en sopa för dig kan vara värdefullt för någon annan.

– Äntligen kan vi erbjuda Ockelboborna att lämna till återbruk, det är ett steg i rätt riktning, säger David Säll arbetsledare för återvinningscentralerna hos Gästrike återvinnare.

– Det här känns jättekul, nu får vi in ännu mer saker till vår verksamhet och kan hjälpa fler, säger Ola Wennlund, arbetsledare på Misson kyrkans secondhand i Ockelbo.

Möt Ockelbo secondhand in action på återvinningscentralen

Välkommen att intervjua Missionskyrkans secondhand och David Säll, Gästrike återvinnare då de pratar med invånare för att öka mängden återbruk.

Dag och tid: tisdagen den 22 januari, klockan 13-14.
Plats: återvinningscentralen i Ockelbo, Hamrångevägen 19A.

Det är Missionskyrkans secondhand som ser till att återbruket fungerar. Lämna bara hela och rena kläder, saker och möbler. Missionskyrkans secondhand är en ideell organisation med 90-konto. Intäkterna från verksamheten går till bistånd i andra länder men även inom Ockelbo kommun.

Bra för miljön att återanvända

Det är bra för miljön att ge kläder, saker och möbler ett längre liv. Att konsumera nytt kostar mycket för miljön i produktion och transport.

Idag konsumerar vi människor vad 3,5 jordklot per år kan producera och det håller inte. Att återvinningscentralen i Ockelbo tar emot återbruk är ett steg i rätt riktning. För det spelar roll hur du och tio miljoner människor i Sverige väljer att konsumera.

David Säll, arbetsledare för återvinningscentralerna Gästrike återvinnare.
070 604 17 88, david.sall@gastrikeatervinnare.se

Ola Wennlund, arbetsledare Ockelbo secondhand