Matens värde uppmärksammas i Sandviken

Mat till skolor, förskolor och äldreboenden tillagas och värms i storkök och tyvärr går en del mat till spillo både i köken och i matsalarna. Nu träffar 27 avdelningschefer och kostpersonal från Sandvikens kommun miljöpedagogen på Gästrike återvinnare. Tanken är att inspirera varandra och komma vidare för att konkret minska matsvinnet.

Den miljöpåverkan som maten skapar under sin resa från jord till bord sker helt i onödan om maten slängs. Det är dags att åter igen uppmärksamma matens värde.

– Det kommer att bli ett spännande möte om matens värde och jag tror att deltagarna har många egna bra lösningar för att minska maten som slängs. Vi kommer att inspirera varandra, säger en hoppfull Britt-Marie Berglund, miljöpedagog Gästrike återvinnare.

Media är välkommen att träffa Britt-Marie innan mötet

Onsdagen den 22 oktober 2014, klockan 13-1330
(mötet för avdelningscheferna och kostpersonalen börjar klockan 1330)
Bessemerskolan i Sandviken, Lilla matsalen.
Anmäl dig innan till Britt-Marie nedan.

Massor med bra mat slängs i storkök och i matsalar. Frågor som kan diskuteras utifrån perspektivet att inte slänga mat är till exempel:

• Har medarbetarna smakat på maten så att den smakar bra?
  • Hur serverar vi maten?
  • Finns det en snabbkö för att hämta mer mat?
  • Hur viktigt är kostpersonalens bemötande?
  • Vad och hur återkopplar kostpersonalen till eleverna?
  • Är det trevligt i matsalen och påverkar lugn och ro hur mycket mat man slänger?

Bäst på att äta upp maten är eleverna som äter mat tillsammans med en vuxen, så en stor eloge till skolans personal som äter i matsalarna!

Smygstart på ”Europa minskar avfallet”

Mötet är en smygstart på projektet ”Europa minskar avfallet” som arrangeras varje år. Var femte matkasse som hushållen köper hem slängs och nu vill Gästrike återvinnare skapa en diskussion om matens värde. Vi återkommer med fler aktiviteter framöver.

Anmälan och svar på frågor

Britt-Marie Berglund, miljöpedagog Gästrike återvinnare
026 17 29 25, britt-marie.berglund@gastrikeatervinnare.se