Nu blir det lättare att återvinna i Sandviken

Med ett förbättrat trafikflöde och förenklad avlastning av vissa avfall ska det nu bli lättare för besökarna att återvinna på återvinningscentralen i Sandviken från och med 1 april.

Under 2018 ökade antalet besökare med nästan 20.000 mot 2017 på återvinningscentralen i Sandviken vilket medförde problem med långa köer och trängsel när det var många besökare samtidigt. Genom en rad olika åtgärder är nu förhoppningen att köerna ska minska så att besöket på återvinningscentralen ska gå smidigt och snabbt.

Besökarna kommer märka att vi har vi bytt plats och flyttat på flera av våra containrar. Det har vi gjort för att hitta ett bättre flöde för dem som besöker oss. Vi har också underlättat för den som kommer med trädgårdsavfall, jord, tegel och porslin. Det slängdes tidigare i containrar men kan nu lastas av i betongfickor direkt på marken, berättar Maria Eriksson arbetsledare på återvinningscentralen

Så packar du rätt inför besöket på återvinningen

För att göra besöket så smidigt som möjligt kan det vara bra att packa bilen rätt. På Gästrike återvinnares hemsida finns en karta över området och en packlista som kan vara bra att titta på före besöket. Den som är van att besöka återvinningscentralen i Sandviken får alltså stuva om lite jämfört med tidigare.

Kom ihåg att tömma säcken

Sedan den 1 mars är det inte längre tillåtet att slänga säckar på återvinningscentralen. Säcken ska tömmas och innehållet sorteras i rätt container. En av flera åtgärder som ska öka sorteringen till återvinning och minska det som skickas till förbränning.

Kontaktperson

Maria Eriksson, arbetsledare på Gästrike återvinnares återvinningscentraler, maria.eriksson@gastrikeatervinnare.se, tel 026-17 29 83