​Satsar på rekord i återvinning på U23 EM i Gävle

Gästrike återvinnare testar ett nytt återvinnings-kit för sortering av avfall under U23 EM i Gävle i sommar och satsar på att slå rekord i återvinning.

Kärl i olika färger och skyltar i ögonhöjd med bild och text på både svenska och engelska ska tydliggöra vad som ska sorteras var. Det är några av beståndsdelarna i det återvinnings-kit som ska erbjudas event som satsar på hållbarhet framöver. Först ut att testa konceptet är U23 EM i Gävle den 11-14 juli.

- Det mesta avfallet på ett event ska gå att återvinna. Vi tror på att ha så få kärl för restavfall som möjligt på några få utvalda ställen, bland annat ett bemannat. För att motivera besökarna att sortera rätt kommer det istället finnas flera återvinningskärl på flera ställen runt om på arenan, berättar Anette Noack, kommunikatör på Gästrike återvinnare. Vi på Gästrike återvinnare kommer finnas på plats och coacha, inspirera och förklara vilken nytta återvinningen gör. Det är ju trots allt besökarna som ska göra jobbet på plats, fortsätter Anette.

I samråd med eventansvariga har det gjorts en kartläggning för att ta reda på vilket avfall som kan tänkas förekomma var. Engångsartiklar som verkligen behövs har styrts om till de mest återvinningsbara. Sen gäller det att kunna vara flexibel för förändringar på plats.

- Vi har alla möjligheter att lyckas och tror att besökare, volontärer, funktionärer och atleter är redo att hjälpa oss att slå rekord i återvinning. I slutändan är allt vi gör för miljön en gemensam sak, avslutar Anette.

Återvinnings-kit för ett hållbart event

Återvinnings-kitet har tagits fram i samråd mellan avfallskoordinator, miljöpedagog och kommunikatör på Gästrike återvinnare och Gävle Kommun som också tilldelats ett diplom för sitt miljöarbete inför U23 Europamästerskapen i friidrott 2019 i enlighet med Svensk Miljöbas.

Läs mer om Gävle Kommuns hållbarhetsarbete i samband med detta event på https://www.gavle2019.com/node/1902

För frågor från media

Kontakta: