Ungdomar städar stränder

Under denna vecka städar 12 ungdomar mellan 13 och 16 år stränder, i ett projekt initierat av Sandvikens kommun. Veckan startar med att Gästrike Återvinnare utbildar ungdomarna och berättar vilken nytta de gör genom att plocka skräpet på stränderna.

Projektet är ett uppdrag som genomförs av USEFUL – Uppdrag Sandviken Engagerar och Främjar Unga Lediga, som Sandvikens kommun ligger bakom.

– Det är värdefullt att få komma ut och träffa ungdomar och få en chans att berätta vad som händer när man slänger skräp på fel ställen, säger Britt-Marie Berglund, avfallspedagog på Gästrike Återvinnare.

Åsa Wallgren, föreståndare på Ungdomsgården centrum i Sandviken instämmer:

– Vi vill skapa engagemang hos ungdomarna genom att de får göra bra saker som gör nytta, säger hon.

Under utbildningen får ungdomarna bland annat veta att det tar mellan 200-500 år för en läskburk att brytas ner och att ett tuggummi behöver cirka 20-25 år för att brytas ned i naturen.

Utbildning för ungdomarna

Dag:            måndagen den 13 juni
Tid:              klockan 18:15

Plats:          Sjösunda, strandbaden Årsunda.

Program:     Gästrike Återvinnare utbildar ungdomarna och berättar vilken nytta de gör genom att plocka skräpet på stränderna.

För mer information vänligen kontakta:

Britt-Marie Berglund, avfallspedagog Gästrike Återvinnare
E-post: