Jimmi Eriksson Bocuse d'Or Sweden

Jimmi Eriksson vinnare i Bocuse d’Or Sverige

Jimmi Eriksson är Sveriges nya kandidat i världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or. Jimmi Eriksson vann den svenska uttagningen mot Christian Siberg efter en tajt final i tävlingsköket på Restaurangakademin i Stockholm. Tävlingsrätterna bedömdes av den namnkunniga juryn bestående av bland andra Tommy Myllymäki, Jonas Dahlbom och Henrik Norström. För Jimmi Eriksson innebär vinsten att han blir Sveriges kandidat i Bocuse d’Or 2022 och 2023.

De tävlande i Bocuse d’Or Sverige tillagade två rätter vardera, en vegetarisk baserad på svamp och potatis och en kötträtt med huvudråvara rapsgris. Till respektive rätt fanns förbestämda förutsättningar gällande såser och garnityr. Jimmi Eriksson tog hem segern med den totalt högsta poängen för de bägge rätterna.

Juryns motivering:

Med ett mycket välorganiserat och professionellt agerande i köket har han, med respekt för råvarorna, skapat två tekniskt och vackert utförda rätter med balanserad, intressant och mycket god smak.

Relaterat material

Gastronomi Sveriges vision är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.

Gastronomi Sveriges mål är att bidra till att visa upp, och utveckla, Sverige som ett fantastiskt matland.

Gastronomi Sveriges ägare vill genom att dela med sig av sina erfarenheter till den som valts ut för att tävla för Sverige i Bocuse d’Or, återgälda något av det branschen givit dem. Många av ägarna har själva tävlat med stor framgång.

Gastronomi Sverige AB, som står bakom den Bocuse d´Or Sverige, ägs av medlemmarna i svenska Bocuse d’Or Akademin. Ägarna är Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson och Kurt Weid.

Rökerigatan 4
12162 Johanneshov