Satsningen på Bocuse d’Or fortsätter efter VM

Efter några skälvande dagar i september kommer vi att veta om Sverige och Sebastian Gibrand tar hem guldet i världens mest prestigefyllda kock-tävling, Bocuse d’Or. Nu är också framtida satsningar säkrade då Restaurangakademien AB från hösten tar över driften av satsningen från Gastronomi Sverige AB – tillsammans med tidigare Bocuse d’Or-tävlanden där Jonas Dahlbom och Tommy Myllymäki är två före detta tävlanden som nu tar en mer framträdande roll i satsningen. Årets svenska uttagning inför kommande satsning 2022/23 sker den 28 oktober på Restaurangakademien, och det blir spännande att se hur tävlingen utvecklar sig efter pandemin.

”Det känns skönt att bli en del av något större, och därmed säkerställa en verklig hemvist, även fysiskt, för kandidaten som kommer att tävla framöver. Sverige är ett litet land med en restaurangbransch i ett utsatt läge efter pandemin, och vi behöver samverka och samla krafter för att bygga svensk gastronomi nu och framåt” säger Fredrik Eriksson, en av flera nuvarande ägare i Gastronomi Sverige AB.

För Restaurangakademien känns detta som ett naturligt steg” säger VD Jesper Johansson. ”Vårt syfte är att hjälpa den svenska restaurangnäringen att ständigt utvecklas inom gastronomi. Att i det jobbet naturligt få inspiration från - och närhet till - världens bästa professionella matlagare känns fantastiskt”

Fler detaljer om kommande satsningar kommer efter sommaren – för frågor, kontakta:

Per Nordlind styrelseordförande i GSAB per.nordlind@gastronomisverige.se

Sanna Aspberg projekledare i GSAB sanna.aspberg@gastronomisverige.se

Jesper Johansson, VD Restaurangakademien jesper.johansson@restaurangakademien.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.

Gastronomi Sveriges vision är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.

Gastronomi Sveriges mål är att bidra till att visa upp, och utveckla, Sverige som ett fantastiskt matland.

Gastronomi Sveriges ägare vill genom att dela med sig av sina erfarenheter till den som valts ut för att tävla för Sverige i Bocuse d’Or, återgälda något av det branschen givit dem. Många av ägarna har själva tävlat med stor framgång.

Gastronomi Sverige AB, som står bakom den Bocuse d´Or Sverige, ägs av medlemmarna i svenska Bocuse d’Or Akademin. Ägarna är Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson och Kurt Weid.

Rökerigatan 4
12162 Johanneshov