Chilisåsen Rocoto Raw spred en hetta som gav vinst i Matverk Skåne 2017

I den regionala innovationstävlingen Matverk vann den fermenterade chilisåsen Rocoto Raw. Teamet bakom vinnarsåsen är förädlarna Jesper och Malin Kumberg på Ådala Gård i Billinge i gott samarbete med chiliodlaren Mark Wilcox från Chiligaraget i Bräcke.

Anna Lind Lewin är projektledare för Matverk Skåne.
– Vi är jättenöjda att vi har fått igång Matverkstävlingen igen. Skåne är ju verkligen en del av Sverige som har en fenomenal potential att odla, utveckla och producera innovativ och hållbar mat. Det handlar i stor utsträckning om samarbete, och det är just det som tävlingen Matverk vill inspirera till, säger Anna Lind Lewin.

Vinnaren Rocoto Raw är uppkallad efter chilisorten Rocoto
– Rocoto Raw har en stark regional koppling. Alla råvaror, förutom lite havssalt, är odlade i Skåne, berättar Jesper Kumberg. Vår produkt är rätt i tiden, eftersom den består av råvaror som historiskt sett inte har odlats i Sverige, men som numera har en självklar plats i det moderna köket. När dessa råvaror odlas av lokala eldsjälar som passionerat bryr sig om det småskaliga och giftfria, så får vi en produkt som vår målgrupp gillar innan de ens har smakat den, menar Jesper. Oss veterligen finns inte heller någon annan skånsk, rå, fermenterad chilisås utan tillsatser på marknaden.

Mark Wilcox på Chiligaraget växte upp på landet i Kanada och delar deras vurm för chilifrukter. I år har han hunnit odla 20-talet sorter i sina växthus och har nu en bok om chili på gång. men när Mark kom till Sverige för 32 år sedan var det lite tamt med kryddningen i Sverige.

– Det mest spännande som fanns i kryddhyllan var HP-sås. I Stockholm kunde man ibland få tag på chili i asiatiska affärer. Så jag började odla lite i köksfönstret och på balkongen och till slut tyckte mina vänner att jag skulle satsa på min passion. Nu känns det lite som en dröm – tänk att man kan leva på att odla chili!

– När vi träffade Mark Wilcox på Chiligaraget klickade det direkt, sägerJesper Kumberg. När vår egen chiliskörd misslyckades började vi experimentera med hans röda Roccotofrukter. De är köttiga och precis lagom starka.

– Vi kärnar ur för att slippa superhettan och bitterheten, för vi är inte ute efter att skryta om styrka och högsta Scoville*, säger Jesper. Vi vill helt enkelt göra god chilisås.

* Scoville är ett sätt att mäta den upplevda hettan som orsakas av capsaicin i chilipeppar. Red. anm.

Efterfrågan finns men förpackningen är viktig
Under finalen berättade också Icahandlaren Michal Wieloch från Lund om vilken potential han ser i nya hållbara produkter på regionala råvaror.

– Är det någon gång man kan sälja närodlat och ekologiskt så är det nu. Efterfrågan bara växer. Producenterna måste bara lära sig att förpacka och prissätta rätt.

Juryns motivering till Rocoto Raw
”Perfekt balanserad styrka och ett gott samarbete mellan odlare och förädlare har här resulterat i en mycket välarbetad fermenterad produkt som inte kokats och är helt fri från tillsatser. En liten nätt flaska gör produkten attraktiv. En råvara som tidigare uppfattats som mycket exotisk har här blivit mycket skånsk”.

Andra och tredje plats samt hederspris

Andra plats: Team Äppelglögg
Familjeföretaget Skånska Spritfabriken i Södra Sandby i samarbete med ÖSPAB.
Med bakgrund från Moët&Chandon i USA var Jan Rothman först inne på att göra sprit vindruvor.
Efter fem år insåg han att han bodde mitt i en region med världen bästa äpplen och började arbeta med att ta fram en svensk calvados. Hans produkter innehåller sorter som Ingrid- Marie, Aroma, Discovery, Katja, Frida, Alice som sedan förädlats till äppelmust, äppelvin och äppelbrandy som ingår i Äppelglöggen.

Jan Rothman, Skånska Spritfabriken AB. jan@spritfabriken.com, 073-883 25 46.
Jörgen Andersson, Östra Sönnarslöv Plantskola AB. jorgen@ospab.se.

Tredje plats: Team rökt Clarias
Gårdsfisk har det senaste året gjort sig kända som pionjärer inom hållbar fiskodling. I en nedlagd lada i Skättilljunga har de utvecklat ett slutet system som gör att odlingens restprodukter kan tas till vara som gödning i lantbruket. Rökt Clarias är deras första förädlade matprodukt som tagit fram i samarbete med Martins rökeri i Åhus. Rökt Clarias kan bland annat kan vara ett läckert alternativ till den rökta ålen på det traditionella skånska jul- och smörgåsbordet.

Johan Ljungquist, Gårdsfisk, 0723-07 69 59
, Mikael Olenmark, Gårdsfisk, 0707-87 00 95
Martin Rökeri, Åhus

Matverks Hederspris, sponsrat av Svenska Bin: Team Jungfrukonfekt
Konditorn Joel Lindqvist och bonden Johan Widing har i samarbete med André Fasth tagit fram en produkt som vid första tuggan exploderar i munnen när honungen rinner genom det spröda chokladtäcket. Bina hos Bokeslundsgården på Hörbys landsbygd producerar en blommig honung med dominans av nektar från körsbär/plommon, hallon och raps. Tillsammans med choklad tillverkad hos Malmö Chokladfabrik, i händerna hos en av Sveriges mest omtalade dessertkreatörer blev detta Jungfrukonfekt.

Joel Lindqvist 0703-77 73 18

Johan Widing, 070-456 48 09

Övriga finalister:
Söt rågkaka– Övraby Östergård/Olof Viktors
Yalla Trappans Havtornsmarmelad – Zeina Duolani/Fatme Ibrahim/Johan Alexandersson YallaTrappan
Karlsfält Prima Scelta– Karlfälts gård/Lundachark

Kontakt förstapristagaren: Team Roccoto Raw
Jesper Kumberg, kommunikatör Ådala Gård, Billinge
jesper@adalagard.se
0703- 46 57 46

Malin Kumberg, förädlare/matlagare från Ådala Gård. 0707-80 08 55
Marc Wilcox, råvaruproducent från Chiligaraget i Bräcke. 0705-30 86 76

Kontakt projektledare Matverk Skåne
Tävlingen Matverk Skåne drivs av projektledare Anna Lind Lewin i samarbete med Livsmedelsakademin/Smaka på Skåne och Menigo. Finalen hölls på Café Välfärden på MINC i Malmö.

Anna Lind Lewin
anna@lindlewin.se

Mer information om tävlingen och föreningen:
Hans Naess, Gastronomiska Samtal

• gastronomiskt forum