En snaps på gransirap är guldprisad i Jämtland

Bildtext: Medaljörerna i Matverk Jämtland 2014, med vinnaren Eva Magnusson från Skogens Sköna Gröna i mitten. Hennes gransnaps med inslag av skogen fick juryn på fall.

Sju nya spännande produkter lyftes fram i ljuset när Jämtland tävlade i Matverk på Storsjöteatern i Östersund inför både ögon och smaklökar på en åttafaldig stark jury.

Eva Magnusson tänkte på skogen när hon tänkte på att skapa en ny produkt. Hon har skapat produkter som "granacotta" tidigare och berättar att hon bär på en vilja att ta vara på vad granen har att erbjuda till mat och dryck. Enligt Eva kom visst den vinnande gransnapsen kom till genom ett misstag (som Eva håller hemligt). Och det fanns tydligen inga hinder för att den skulle bli till:

- Det roliga med gransirapssnapsen är att den bara vill bli tillverkad, säger hon.

För några år sedan hämtade Eva inspiration genom en kurs på Eldrimner i Jämtland. Hon uppmuntrades att kämpa på med sina idéer. Till slut bar envisheten också frukt. Under en resa ner till Härjedalen träffade hon på Johan Larsson på Tevsjö destilleri, och de bestämde sig för att börja samarbeta.

- Han tar fram ofantligt bra sprit, det ger en bra grund till min kryddning, säger Eva.

Hon gläds för all uppmärksamhet hon fått på senare tid för sitt slutresulat Gran Zirup Snaps.

- Kockar som Tommy Myllimäki har till exempel varit här genom Mitt kök-resan och jag har fått jättefina lovord från flera håll.

- Det sägs att det blir en god gransmak om man blandar den till grogg också.

Nu närmar det sig jul, hur passar den på julbordet?

- Mycket bra, en som jag känner sade till och med att "den här nubben ska jag byta ut mot min calvados på julbordet...".

Eva beskriver doft-och smakupplevelsen lite som "vågskvalp i munnen med en känsla av skogen".

Gran dominerar tydligen i Jämtland just nu. För på andra plats kom en pepparriska med granskott som visst ska passa särskilt bra till kött och fågel.

Bland övriga tävlande fanns drickyoghurt, en Älg Pine Noir, morotssoppa, grönkålssoppa och en purjoprodukt.

Matskrået var arrangörer, juryn bestod av 8 personer med anknytning till mat och Claes Olsén från Matakademin var juryns ordförande.

Juryn satt tillsammans under hela förmiddagen och provade, diskuterade och bedömde. Efter lunch fick de tävlande hålla sina presentationer och svara på frågor. Med andra ord en hel del prat om gran...

Eva Magnusson har redan fått bevis för produktens bärighet från Systembolaget. Gran Zirup Snaps med 37,5 volymprocent finns i beställningssortimentet från igår, den 1 december.

1:a plats: Gran Zirup Snaps

Lag: Eva Magnusson, Skogens Sköna Gröna (förädlare) och Jonas Larsson, Tevsjö Destilleri (råvaruproducent).

Vinnarmotivering:

"Gyllene flärd från skogen med spirituosa från norrlandsodlad säd. Med sin fina sötma ger den gommen en unik smakupplevelse."

2:a plats: Inlagd pepparriska med granskott

Lag: Lena Flaten, Restaurang Flamman (förädlare/kock) och Ingmo D´Amario, Ingmos (producent).

Silvermotivering:

"En nyskapande inläggning med karaktär av pepparriska med granskott skapar ett fint ackompanjemang till kött och fågel."

3:e plats: Drickyoghurt med blåbär

Lag: Kristina Åkermo, Oviken Ost (förädlare) och bröderna Karlsson (producenter).

Bronsmotivering:

"Med vuxen smak och lokal prägel har en restprodukt, skummjölk, förvandlats till innovativ och god snabbmat."

• drickyoghurt
  • pepparriska