Musseltapas med smaker från hela Orust vann Matverk Bohuslän och går till riksfinal 2018

Kärnverksamhet i Orust Shellfish är odlade och förädlade musslor och ostronfiske. För ett år sedan började man även att packa musslor och ostron och nu tyckte Adriaan van de Plasse att det var dags att produktutveckla för att skapa en linje i fabriken. Resultatet blev en Musseltapas.

– Musslan är både god och hälsosam mat som dessutom gör mycket nytta i havet, säger Adriaan van de Plasse. Förädlingen ger musslan ett högre värde. Jag kom på idéen att göra tapas, musslan kokas och så lägger vi i lite annat gott. När man sedan grillar den får man en härlig smakupplevelse.

Vill att fler ska upptäcka musslor

Adriaan önskar att fler ska våga att äta musslor.

– Många är rädda och osäkra på hur de ska hantera färska musslor. Musseltapasen är redan kokad och klar. För den som är osäker sänker det tröskeln. Man vågar smaka – och upptäcker hur gott det är.

För att hitta lokalproducerade ingredienser till sin tapas sökte Adriaan samarbeten på ön genom OrustMat. Den ideella intresseorganisation hjälpte Orust Shellfish att hitta lämpliga partners.

– Jag hittade Skålldals lilla ekomejeri som gör ett väldigt fint smör och som kan hantera de voilymerna som behövs framöver. Catxalot har en tång som ger hög smak. Den är rätt dyr men å andra sidan behövs inte så mycket.

Lök och persilja hämtas från Gårdslid, en lokal odlare, och även vitlök och chili odlas på Orust.

– Allt i produkten ska vara härifrån, även om tapasen framöver säljs i andra delar av landet eller utomlands.

Flera idéer för säljkanaler

Adriaan van de Plasse har satt samman en projektgrupp som ska titta på förpackningar.

– Vi ligger i startgroparna, tiden går fort så det gäller att ha ett högt tempo. Förpackningarna ska vara tydliga och det ska se gott ut. För restaurangen behövs en gastroplåt som rymmer många musslor medan butiken hellre tar in en liten aluminiumplåt med sex tapas. Det ska vara enkelt att sätta in dem i ugnen.

Det finns även tankar att sälja musseltapas utomlands, tack vare ett nätverk i Sydeuropa som är nyfikna på att få se och smaka.

– Vår kustremsa är så skör. Det ena fisket efter det andra har lagt ner. Befolkningen på ön jobbar inte längre så mycket i och med havet, förutom sillen lite grann. Så det vore roligt med en liten industri om vi kan få till det här, säger Adriaan van de Plasse.

Juryns motivering till Musseltapas från Orust

Med stor drivkraft skördas denna produkt med omsorg för att sedan förädlas till nästintill fulländad smakupplevelse. Lokal förankring och passion i bästa mix. Här har inga smaker tappats bort.

Lokalprocerat Väst har peppat och fixat finalen

– Vi återser med glädje många från vår kompetenta jury år efter år och inledde dagen med att se tillbaks på tidigare års bidrag, berättar Cecilia Faktus från Lokalproducerat Väst som är tävlingsledare för Matverk Dalsland 2018.Det är mycket arbete med att arrangera den lokala tävlingen men tack vare att Dalslands final arrangeras tillsammans med Matverk Västergötland och Matverk Bohuslän kan Cecilia rådda alla tre finaler.

- Juryn tycker att det är ett nöje att komma hit och vara med om att lyfta den lokala maten och undrar nyfiket vad som hänt sedan sist. Många av årets bidrag är mycket välgjorda och smakerna är väl balanserade. Det är ett sant nöje att bedöma och kommer säkert vara snackisar vid nästa års sammankomst, fortsätter Cecilia Faktus, och avslutar:

– Även i år var det mycket jämt poängmässigt mellan finalbidragen och vi ser fram emot att skicka tre starka bidrag från Västra Götaland till riksfinalen.

Jury

Monica Andersson Skall – VD Hushållningssällskapet
Cecilia Norman – projektledare
Nordic Taste and Flavor center