Ostcréme är en klar vinnare i Matverk Uppland

Bildtext: De stolta vinnarna bakom den segrande ostcrémen, Malin Norén, Martin Andersson och Jeanette Söderblom Johnsen

När Matverk 2014 rivstartade i helgen, med Upplands tävling i Matverk, blev det en riktig gourmetkamp mellan ost och rabarber. Där gick produkten Martins Ostcréme à la Eskesta vinnande ur striden. Fjällkor, champagnevinäger och ett kreativt matlag låg bakom den övertygande segern.

Bondens egen Matfestival i Botaniska Trädgården i Uppsala fick ett bejublat inslag i programmet när Matverk Uppland avgjordes under helgen.Tävlingen började med en presentation av bidragen på Matfestivalens scen, för att sedan fortsätta med bedömningen i Smakverkstaden. Där kunde besökarna få se juryns arbete med bedömningen och själva få provsmaka produkterna.

- Juryn var överens om att ostcrèmen skulle vinna, sedan var det jämnt mellan tvåan och trean, säger Karin Bergkvist, som är nöjd över arrangemanget i stort. En rabarbermarmelad med långpeppar fick silver och en lotusblomma med krusbärsost kammade hem brons i den uppländska produktutvecklingstävlingen. Däremot blev de brädade av Martins Ostcrème á la Eskesta, som samlade ihop till en överlägsen poängskörd.

Ostcrèmens resa till framgång började med att råvaruproducenterna Jeanette Söderblom Johnsen och Malin Norén, som tillsammans driver Eskesta Gårdsmejeri, tog kontakt med kocken Martin Andersson, som är kökschef på den populära restaurangen Stationen i Uppsala. Han fick fria händer att gå loss på Eskestas råvaror för att skapa en ny produkt.

– Han valde tre saker; vår gryniga hårdost, vår naturella färskost och en youghurt. Sedan tillsatte han champagnevinäger. Det var en upplevelse när han presenterade resultatet spritsat över en rad goda tillbehör på en bricka, säger Jeanette Söderblom Johnsen förtjust.

Förra året var Jeanette med om att förlora på målsnöret i Matverk Uppland 2013 mot fjolårets Upplandsvinnare, som var en äppelträrökt kittost. Revanschen tycks ha smakat gott, då laget framförallt segrade genom att få höga poäng i bedömningskategorin ”ätupplevelse”.

Hon tillstår att produktens förpackning behöver utvecklas inför riksfinalen.

– Vi hade kort om tid inför Upplandsfinalen och fick lägga ostcrèmen i glasburkar, men vi ska jobba vidare på förpackningen under hösten, säger hon med engagemang.

Jeanette Söderblom Johnsen och Malin Norén startade upp sin mejeriverksamhet i Tierp för åtta år sedan och använder ett tjugotal fjällkor till deras mejeriproduktion.

– Det är ett medvetet val eftersom mjölken från fjällkor smakar mer, säger hon och tillstår att hon och laget har stora förväntningar inför sitt deltagande i den stora riksfinalen i Matverk som arrangeras i Nyköping i slutet av januari, 2014.

Juryn i Matverkstävlingarna bedömer produkternas potential utifrån kategorierna ätupplevelse, marknadspotential, regional koppling, teknik och innovation. Den sammanlagt högsta poängen korar sedan fram en mästarprodukt i varje region.

Pristagare Matverk Uppland 2014:

1:a pris: Martins Ostcréme à la Eskesta

Lag: Jeanette Söderblom Johnsen, Malin Norén (råvaruproducenter Ekesta Gårdsmejeri), Martin Andersson, kock och kökschef Stationen, Uppsala

2:a pris: Rabarbermarmelad med långpeppar

Lag: Mikael Larsson (råvaruproducent) och Karin Hallin-Lindberg, Karins skafferi (förädlare).

3:e pris: Lotusblomma med Krusbärsost

Lag: Marih Johnsson (råvaruproducent och förädlare), Christina Lagerlöf (förädlare)

För kontakt:Karin Bergkvist, tävlingsledare Uppland, 0727-13 70 00, karin.bergkvist@hushallningssallskapet.se

Hans Naess, kontakt Matverk och Gastronomiska Samtal, 0703-98 49 68, hans.naess@gastonomiskasamtal.se

Andreas Johansson, presskontakt, 0709-56 47 09, andreas.johansson@oliven.se

• gastronomi
  • produktutveckling
  • jeanette söderblom johnsen
  • martin andersson
  • malin norén
  • karin bergkvist
  • gastronomiska matverk
  • matverk uppland
  • matverk 2014
  • livsmedel

GASTRONOMISKA SAMTAL stimulerar samtal om mat. Vi är stolta över våra svenska smaker, råvaror och lokala traditioner. Målet är att göra vårt svenska kök långsiktigt intressant och vara en tillgång för matbranschen. Det gör vi tillsammans med våra partners Menigo, Sörmlands Sparbank, LRF, Nyköpings Kommun och Visita.