Sveriges största produktutvecklingstävling

En namnkunnig jury står beredda att utse Sveriges nya mat-kronjuveler. 24-25 januari koras den svenska mästaren i riksfinalen Matverk 2013 på Träffen i Nyköping. Cirka 200 produkter har skapats runt om i landet och nu ställs 21 guldmedaljörer från landskapen mot varandra i den prestigefyllda finalkampen där ära, priser, publicitet och ljusa framtidsutsikter står på spel.

Hela hösten har varit späckad av landskapstävlingar som avlöpt varandra på alltifrån marknader till mässor och slott. En råvaruproducent, en förädlare och ofta en kock har bildat lag, den röda tråden är att stimulera regionala samarbeten kring framtagandet av en ny produkt - och Sverige har minsann svarat upp. Cirka 200 nya produkter har skapats, bedömts och visats fram i rampljuset. Och nu är det alltså dags att kora tre av Sveriges nya mat-kronjuveler.

Kocken Per Åkerlund, som driver delikatessbutiken Duå i Umeå, sitter i finaljuryn och välkomnar hela upplägget kring Matverk.

- Matverk ligger helt i linje med vad vi efterfrågar på Duå. Tävlingen är en plattform där vi får fram nya namn och produkter, vilket breddar landet gastronomiskt. Jag ser den svenska marknaden både som underutvecklad och potentiell -  det finns mycket att göra och vi får inte glömma att fortfarande vara kritiska. Förhoppningen är att Matverk kan skapa ringar på vattnet där vi utvecklas vidare, säger han.

Juryn representeras av åtta särskilt utvalda bedömare fördelat mellan områdena gastronomi, marknad och kommunikation. Under en heldag samlas, smakar, värderar och bedömer de landskapens alla stoltheter.

Jurymedlemmen Frida Ronge, som är kock och kökschef på Choice Hotel vRÅ i Göteborg, menar att tävlingen kan innebära att vi ytterligare får upp ögonen för vår svenska matskatt

-  Vi har fantastiska råvaror i Sverige som vi borde ta till vara på och förädla i större utsträckning. Ofta styr priset för mycket, det blir lite absurt att importera till exempel en hjort från Nya Zeeland, när vi har svenska hjortar i närheten, säger hon och hyllar samtidigt finalfältets 21 produkter. Jag är väldigt imponerad över variationen.

Hela tävlingen fungerar automatiskt som ett skyltfönster, då produkterna får ögonen på sig av särskilt utvalda personer med matinflytande. Till forumet som hålls i samband med riksfinalen i Nyköping, vallfärdar nämligen cirka 130 utvalda deltagare från hela landet. Syftet med forumet är att stimulera kreativitet, nytänkande och att skapa nya nätverk.

På kvällen den 24 januari, när Mathias Dahlgren kliver upp på scenen, får vi veta vilken produkt, lag och landskap som står som slutgiltig segrare.

För mer information kontakta:

Hans Naess, ordförande i föreningen Gastronomiska Samtal samt matlandetambassadör för Södermanland

, 070-398 49 68

Bildtext:

Den namnkunniga juryn är beredda att utse Sveriges mästarprodukt i Matverk 2013. Från vänster: Frida Ronge, Choice Hotel vRå; Pär Eriklin, Cajsa Warg; Johan Skogh, Menigo; Per Åkerlund, Duå; Lena Ilkjaer, journalist; Martin Berg, vd Mathias Dahlgren; Mathias Dahlgren, hedersordförande Gastronomiska Samtal och Per Styregård, redaktör.

Foto: Bianca Brandon-Cox/Food People

• nyköping 24-25 januari
  • mathias dahlgren
  • pär eriklin
  • per åkerlund
  • frida ronge
  • produktutveckling
  • gastronomi
  • matverk 2013
  • johan skogh
  • per styregård
  • lena ilkjaer
  • hans naess

Gastronomiska Samtal stöds av Menigo, LRF, Visita, Sörmlands Sparbank, Nyköpings Kommun och Jordbruksverket.