Utarma inte kompetensen om det levande kulturarvet! - Slutreplik

Nordiska museet säger sig sakna finansiering men fortfarande ha kvar engagemanget för det gröna kulturarvet, men frågan är om inte engagemanget tog slut innan pengarna?

Styresmannen Sanne Houby-Nielsens replik innehåller flera märkliga påståenden som ger anledning att ifrågasätta om man satt sig in i området. Hon skriver att staten övertagit ansvaret för Programmet för odlad mångfald (Pom), men Pomhar ända sedan starten varit en statlig angelägenhet. Vidare framhåller Houby-Nielsenett ”forskningsprojekt om skötsel av historiska parker, lett av Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet”. Men detta är vare sig ett forskningsprojekt eller handlar om kulturväxter. Det drivs bl a av Hantverkslaboratoriet och löper ut vid årsskiftet.

Vidare skriver hon att man ”prioriterat att stärka och stödja forskning om kulturväxter”. Under senare tid har dock Nordiska museet lagt ner sin forskningsavdelning, sitt forskningsråd och omvandlat museets permanenta professur till en treårig gästprofessur. Genom avvecklingen av två intendenttjänster med inriktning odlad mångfald (delvis finansierade av externa medel), kopplar museet också bort sig från alla de centrala organ och andra nätverk där det bedrivits arbete för att bevara, använda och utveckla kulturväxter.

När Houby-Nielsen skriver att museet fortsatt kommer att ”arbeta för att knyta externfinansierad forskning till Julita”, är det mycket svårt att se hur detta ska gå till när museet har gjort sig av med all kompetens på området. Vem vill finansiera om ingen finns kvar som kan göra jobbet?

Den odlade mångfalden handlar inte bara om vårt kulturarv, utan också om vår framtid. Det är uppenbart att Nordiska museet inte har förstått vikten av sitt uppdrag och vi hoppas därför att någon annan aktör är beredd att axla det ansvaret.

För Kålrotsakademien:

Hans Næss, preses. Företagare hållbar matproduktion

Martin Ragnar, sekreterare. Forskare, författare

Inger Olausson, kassör. Forskare, universitetslektor Göteborgs universitet

Anna Lind Levin, kommunikationsansvarig

Kålrotsakademien är akademien för främjande av den svenska matens kulturarv.

Publicerat på SvD Debatt 12 november 2017

Tidigare inlägg