Olof Philipson, tillträdande vd för Gatun Arkitekter. Fotograf: Bengt Alm

Olof Philipson ny vd för Gatun Arkitekter

Olof Philipson som varit en del av Gatun Arkitekter sedan 2006 utses nu till ny vd, och efterträder Ari Leinonen som kommer att fortsätta att arbeta i företaget.

Gatun Arkitekter är ett arkitektkontor med uppdrag inom kontor, bostäder, energi, publika miljöer och stadsbyggnad, som sedan 1996 huserat på Södermalm i Stockholm. Nu har bolagets styrelse, med Siv Malmgren som ordförande, utsett Olof Philipson till ny vd.

Olof har varit verksam i Gatun Arkitekter sedan 2006, som partner sedan 2013 och som vice vd sedan ett år tillbaka. Som ansvarig arkitekt ligger han bakom flera stora kontorsprojekt, bland annat Kista NOD, Sthlm 04 och Bahnhof Elementica. Han har även varit engagerad i stadsutvecklingsprojekt som Slakthusområdet och Sickla Wood City. Som vice vd och utvecklingschef har Olof utvecklat Gatuns arbete med gestaltning, kvalitet och hållbarhet.

"Det är med stolthet som jag kliver in i rollen som vd. Gatun är ett unikt företag med en otrolig bredd och kompetenta medarbetare som sätter stort värde i att skapa vacker arkitektur med människan i centrum", säger Olof Philipson, tillträdande vd för Gatun Arkitekter.

Framåt kommer Olof att utforska hur arkitektkontoret kan utveckla sina processer kopplade till digitalisering och hållbarhet.

"Vi på Gatun ska vara delaktiga i att driva en attraktiv omställning av byggsektorn, genom att bygga smart och cirkulärt för framtiden", säger Olof Philipson.

Olof tillträder som vd den 24 april 2024 och ersätter Ari Leinonen som lett företaget sedan 2010. I samband med det frigörs tid för Ari att fortsätta leda och utveckla större kunduppdrag.

"Jag ser fram emot att se Gatun både förvaltas och förnyas med Olof vid rodret", säger Ari Leinonen, avgående vd för Gatun Arkitekter.

Gatun Arkitekter startade 1996 på Södermalm i Stockholm. Kontoret står för nytänkande och human arkitektur med uppdrag inom kontor, bostäder, energi, publika miljöer och stadsbyggnad.