Scheiwiller Svensson Arkitektkontor skapar nytt liv i modern klassiker

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor skapar nytt liv i modern klassiker

Onsdag den 18e februari återinvigs biblioteket i universitetsområdet Frescati. Uppdraget att omvandla biblioteket till en verksamhet som uppfyller dagens funktionella krav gick till Scheiwiller Svensson Arkitektkontor. Ett kontor med stor erfarenhet och en lång och nära relation till ursprungsarkitekten Ralph Erskine. Bland arkitekternas tidigare samarbetsprojekt kan nämnas ”Aula Magna” i Frescati och ”Arken” i London.

”Det har varit ett delikat projekt” berättar Inger Lindberg Bruce, ansvarig arkitekt på Scheiwiller Svensson Arkitektkontor. ”Vi har varit noga med att förändringarna sker i Erskines anda. Personal och studenter har fått stå i centrum. Utformningen är baserad på omtanke om deras behov i en humanistisk och samverkande anda. Förutom den konkreta gestaltningen, så har det handlat om att värna om ljus och utblickar samt ärlighet i materialvalen.

Men vi har hela tiden haft ett framåtblickande snarare än ett konserverande förhållningssätt till uppgiften” bekräftar samtliga i designtrion; Inger Lindberg Bruce, Lena Sjöberg Nilsson och Pyret Paulander.

Det var i mitten på 70-talet som arkitekt Ralph Erskine fick uppdraget att rita det nya universitetsbiblioteket i Frescati i Stockholm och 1983 inviga det nya biblioteket. Slutnotan landade på 105 miljoner och biblioteket blev med sina öppna samlingar en trendsättare inom biblioteksväsendet och är idag, med sin dryga 1,5 miljoner årliga besökare, en av Stockholms mest välbesökta kulturinstitutioner.

De förändringar som gjorts i layouten tar fasta på husets grundkvalitet och struktur, men för också in det som är nytt. ”Man skulle kunna säga vi använder husets språk när vi moderniserar och omformar” förklarar Inger Lindberg Bruce. Fler utblickar från biblioteket har skapats och det som kallas ”Bokens Gata” har getts mer liv och rörelse. Entrén liksom informationsområdet har blivit både ljusare och generösare. Inredingen liksom färgsättningen är modern med naturliga och befintliga material som bas. Personalens arbetsplatser har genom en öppnare transparent planlösning anpassats till nya arbetssätt och samtliga tekniska system är uppdaterade för kunna möta framtida krav.

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor har i dagarna påbörjat arbetet med ännu en ikonbyggnad. Tillsammans med de engelska arkitekterna Caruso St John Architects uppdaterar vi Gunnar Asplunds tjugotalsklassicistiska byggnad Stadsbiblioteket i centrala Stockholm.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Simon Scheiwiller, marknadsansvarig Scheiwiller Svensson, tel. 08-50 60 16 59, simon@ssark.se

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor AB startade sin verksamhet 1995. Kontoret har idag drygt 40 medarbetare och verkar i huvudsak inom affärsområdena: Bostäder, Kontor, Industri & Retail.