Ansvariga arkitekter Anders Börthas och Simon Scheiwiller

Scheiwiller Svensson skapar ny konserthall i Dalarna

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor har fått i uppdrag av Rättvik Event AB att rita en ny teater- och konserthall i centrala Rättvik. Den nya hallen byggs i anslutning till Rättvik Arena och kommer att ha en publikkapacitet på 1000 personer. Förutom kulturevenemang kommer hallen även att kunna transformeras till en sporthall för volleyboll och innebandy.

- Visionen är att skapa en aktivitets- och kulturplats i centrala Rättvik i en miljö som utmärker sig. Här kommer även att finnas en restaurang och anslutande verksamheter som friskvård, mässa och gym. Platsen kring Rättvik Arena ska bli en mötesplats för den som vill njuta av kultur, se på eller utöva sport, träna eller bara träffas över en bit mat, säger Simon Scheiwiller, arkitekt på Scheiwiller Svensson Arkitektkontor.

Den nya konserthallen blir drygt 5000 kvadratmeter stor och byggstart är preliminärt planerad till första kvartalet 2019.

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor står även bakom designen av Faluns senaste nöjesanläggning Falun Bowling & Krog.

Med uppdrag inom kontor, bostäder, industri och publik skapar Scheiwiller Svensson sedan 1996 nytänkande arkitektur baserad på lång och bred erfarenhet.

Anders Börthas

Arkitekt +46(0)709 10 16 79