Nykvarn

Scheiwiller Svensson utvecklar ny stadskärna i Nykvarn

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor har tillsammans med Reflex arkitekter i uppdrag att utveckla Nykvarns nya centrum. Målet är en varierad, småskalig och trygg stadsdel som lever över dygnet med bostäder, kontor, kommunhus, butiker, orangeri och saluhall. Beställare är SPG och Box Bygg.

- I Nykvarn skapar vi framtidens närcentrum, med boende integrerat i centrumkärnan. Med sin variation och småskalighet kan Nykvarn förhoppningsvis stå modell för andra mindre centrumkärnor runt om i landet, säger Lena Sjöberg Nilsson, arkitekt.

Utbyggnaden av nya Nykvarns Centrum sker etappvis. Första kvarteret står klart och det andra är nu under uppbyggnad. Det består av två bostadshus, ”lamellhusen” med 43 lägenheter i fem plan varav ett plan är takvåning med vindskupor. Gestaltningskonceptet är enkelt och sammanhållet, med naturliga material som trä, ljus och slät puts och plåttak. Lamellhusen har ett attraktivt läge vid en av huvudentréerna till Nykvarns centrum och kommer att vara väl synliga från järnvägsstationen och Centrumvägen.

Den nya stadsplanen för Nykvarn har för Scheiwiller Svensson succesivt växt fram till tydliga teman, sprungna ur österländsk filosofi. Urformerna cirkeln, kvadraten och triangeln som tillsammans symboliserar balans, speglas i tre solitära byggnader – Kampanilen, saluhallen och kyrkan. I lamellhusen finns inspiration av Yin och Yang med kontrasterande fasader i olika material som är inverterade i förhållande till varandra.

Beställare är Scandinavian Property Group (SPG) och Box Bygg. Sammantaget tillförs cirka 300 nya bostäder och cirka 6300 kvm kommersiell yta, 3300 kvm kontorslokaler, 1300 kvm vårdlokaler samt 560 p-platser.

Centrumet beräknas vara färdigställt år 2020.