Håkan Wesström, energicontroller på Gavlegårdarna, läser av medeltemperaturer tillsammans med Therese Söderlind som är driftingenjör på Gavlegårdarna. Foto: Gavlegårdarna

Gavlegårdarna vann pris i Sveriges Allmännyttas tävling "Bästa klimatinitiativ 2021"

Med tävlingen ”Bästa klimatinitiativen 2021” vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

Gavlegårdarna vann kategorin "Energieffektivisering" för att drastiskt ha minskat energianvändningen genom lägenhetsvis temperaturmätning i samtliga lägenheter samt genom styrning på medeltemperatur. Minskningen är 15 procent värme och 21 procent el. De belönas också för att de provar en AI-lösning för ytterligare optimering.

– Energieffektivisering är ett långdistanslopp, ingen sprint. Vi vill belöna Gavlegårdarna för deras långsiktiga och ihärdiga energieffektiviseringsarbete samt för att tänka nytt med AI, säger Hans Dahlin, energiexpert på Sveriges Allmännytta.

– Under åren har vi genomfört många åtgärder för att minska energianvändningen, exempelvis injusteringar, optimeringar och ombyggnationer av VVS-system. Det som gett bäst resultat är installation av temperaturgivare i alla lägenheter och att vi numera styr värmen i byggnaderna på medeltemperatur. Totalt har vi minskat energiförbrukningen för hela beståndet med 40 procent, säger Håkan Wesström, energicontroller på Gavlegårdarna.

Totalt har fem allmännyttiga bolag belönats i olika kategorier för sitt klimatarbete och därmed tagit viktiga steg mot en mer klimatsmart allmännytta. Förutom Gavlegårdarna utsågs följande vinnare i fyra andra kategorier.
•Fossilfritt: Kalmarhem
•Effekttoppar och förnybar energi: Kopparstaden
•Klimatkrav på leverantörer: Helsingborgshem
•Klimatsmart boende: Uppsalahem

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. Idag deltar 187 medlemsföretag som tillsammans har mer än 750 000 lägenheter.

För mer info

Kontakta antingen vår energicontroller Håkan Wesström eller Lars Janols, enhetschef på Fastighetsutveckling

Håkan Wesström
E-post: hakan.wesstrom@gavlegardarna.se