Gävle Konserthus presenterar stolt en konsert med Baskery! Den omåttligt populära gruppen kommer inta KAKEL-scenen lördag 14 oktober. Biljetter släpps torsdag 28 juni, 11:00.

Baskery tillbaka till Gävle Konserthus och KAKEL!

Gävle Konserthus presenterar stol en konsert med Baskery! Förvänta dig "banjopunk", "newfolk" och "nordicana" - en energisk liveshow och hårresande vassa syskonstämmor!

Baskery är Greta, Stella och Sunniva Bondesson. Sedan starten 2008 har de släppt fyra fullängdsalbum och framgångsrikt turnerat världen över. Oavsett var de svenska systrarna befinner sig utbrister publiken att de varken sett eller hört något liknande – att Baskery har en helt unik uppättning och uppträder med vad som verkar vara en outtömlig energi.

Baskery handlar om att ställa musiken på huvudet, att blanda punkens rättframhet och orädsla med det subtila och finstämda i singer/songwritingtraditionen. De har blivit handplockade som förband till Gary Clark Jr, Robbie Williams, Seth Lakeman, Lukas Nelson och Brandi Carlile och har uppträtt på festivaler som Glastonbury (UK), Shrewsbury Folk Festival (UK), Solfest (UK), Shambala(UK), Bonnaroo (USA), Newport Folk Festival (USA), SXSW (USA), Calgary Folk Festival (CAN), Winnipeg Folk Festival (CAN), Woodford Folk Festival (AUS), Piece and Love (SE), Storsjöyran (SE), Colours of Ostrawa (CZ) och Toender (DK).

I början av 2022 slog bandet sig samman med producenten Sean Lakeman (The Levellers, Billy Bragg, Imelda May) för att spela in sitt femte album. De arbetade fokuserat och inspirerat ihop i en avskild studio på den engelska landsbygden i Devon. Resultatet är ett mångsidigt ljudlandskap, där varje spår har fått en egen, unik kostym. Den röda tråden finns i det musikaliska hantverket och sångens harmonier. Det nya albumet kommer ut hösten 2023.

2023 är ett hektiskt år för Baskery med albumsläpp, en festivalspäckad sommar och en omfattande Storbritannien-turné under hösten.

Baskery
Lördag 14 oktober