Elvira Madigan och Pastoralsymfonin i blickfånget för Gävle Symfoniorkester på fredag

ELVIRA MADIGAN
Fredag 28 oktober
Gävle Konserthus 19.00

Öppen repetition (FRI ENTRÉ)
Onsdag 26 oktober
Gävle Konserthus 11.00

Laurence Equilbey DIRIGENT
David Fray PIANO

W. A. MOZART Figaros bröllop, uvertyr
W. A. MOZART Pianokonsert nr 21 ”Elvira Madigan”
L. V. BEETHOVEN Symfoni nr 6 “Pastoralsymfonin”

Beethovens Pastoralsymfoni är unik i sitt slag och en inspiration för många andra tonsättare. Den är ett av de första exemplen inom orkestermusik som nästan bildligt gestaltar naturen, ljuden och känslan av att vara utomhus.
Tillsammans med en av Mozarts finaste pianokonserter, odödlig genom Bo Widerbergs film Elvira Madigan, är denna konsert en sann hyllning till två av musikhistoriens verkliga giganter.
Här får vi möta den franske pianisten David Fray och den franska dirigenten Laurence Equilbey.

Laurence Equilbey
Som chefdirigent för Insula-orkestern och kören Accentus har Laurence Equilbey fått erkännande för sin krävande men öppensinnade inställning till sin verksamhet. Hon har utforskat den symfoniska repertoaren i samarbete med orkestrarna i Lyon och Bukarest, Bryssels filharmoniker, Orchestra of the Age of Enlightenment, Akademie für alte Musik Berlin, Concerto Köln, Camerata Salzburg, Mozarteumorkestern med flera. Hon är knuten till Paris kammarorkester, Grand Théâtre de Provence i Aix-en-Provence, Opera de Rouen Haute Normandie Cité de la musique och Paris filharmoni samt konstnärlig ledare och utbildningschef för fakulteten för unga sångare vid Pariskonservatoriet.

2012 grundade hon Insula-orkestern som ägnar sig åt den klassiska och förromantiska repertoaren och spelar på tidstrogna instrument. 2017 blev hon konstnärlig ledare för säsongens klassiska konserter i Paris nya konstcenter La Cité Musicale de L’île Seguin som byggdes där Renault-fabriken en gång var belägen på en ö i Seine i den sydöstra delen av Paris.

Laurence Equilbeys omfattande inspelningsarbete för skivbolaget Naïve har fått mycket uppskattning, liksom hennes inspelningar för Deutsche Grammophon.

Laurence Equilbey är bosatt i Paris, där hon också innehar positionerna som konstnärlig ledare och utbildningschef vid avdelningen för unga sångare vid konservatoriet i Paris.

David Fray
Den franske pianisten David Fray beskrivs som den kanske mest inspirerade, och definitivt den mest originella Bach-tolkaren i sin generation. Han har en framgångsrik karriär som recitalist, solist och kammarmusiker och samarbetar med ledande orkestrar och framstående dirigenter i såväl Europa som i USA. Hans hyllade inspelningar av Bach har gjort att kopplingen mellan honom och Bach är ständigt aktuell, och självklar. Men hans inspelningar av Mozarts 22:a och 25:e pianokonsert visar att han även är en mästare inom den repertoaren.

Några världsledande dirigenter som Fray har arbetat med är Marin Alsop, Daniele Gatti, Paavo Järvi, Kurt Masur, Riccardo Muti, Esa-Pekka Salonen och Yannick Nézet-Séguin. Bland stora orkestrar han har spelat med är det värt att nämna Royal Concertgebouw Orchestra, London Philharmonic, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Orchestra del Teatro alla Scala, Orchestre National de France, New York Philharmonic, Chicago Symphony och Los Angeles Philharmonic, och han spelar återkommande i konserthus som Carnegie Hall, Vienna Konzerthaus, Wigmore Hall och Théâtre des Champs Elysées.

2021 grundade och presenterade David Fray den första upplagan av Festival L’Offrande Musicale. Festivalen äger rum årligen i hans hembygdsregion Hautes-Pyrénées i sydvästra Frankrike och arrangeras till förmån för personer med funktionsnedsättning.

David Fray har fått flera utmärkelser, inklusive Opus Klassik Award för Årets innovativa konsert (2020), German Echo Klassik-priset för Årets instrumentalist och Young Talent Award från Ruhr Piano Festival. 2008 utsågs han till Årets nykomling av BBC Music Magazine. Vid Montreal International Music Competition 2004 fick han både det andra stora priset och priset för den bästa tolkningen av ett kanadensiskt verk.

David Fray började ta pianolektioner som fyraåring och fortsatte senare sina studier hos Jacques Rouvier vid National Superior Conservatory of Music i Paris, där han för närvarande är bosatt.