Gävle Symfoniorkester nominerade till internationellt musikpris

Gävle Symfoniorkester nominerade till internationellt musikpris

I juli 2022 släppte skivbolaget Alpha albumet Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 17 med pianisten Éric Le Sage, dirigent François Leleux och Gävle Symfoniorkester. Högt ansedda International Classical Music Awards (ICMA) har i dagarna nominerat Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 17 i kategorin Concertos. Finalisterna presenteras den 12 december och vinnarna utses den 18 januari.

”Det är stort att ens bli nominerade till ICMA, framför allt om man tänker på att de senaste årens vinnare i kategorin Concertos har varit Berlinfilharmonikerna och Boston Symphony. Kategorin består av 30 orkestrar och album, så jag känner en stor ödmjukhet över att vi är utvalda men samtidigt en otrolig stolthet över vad Gävle Symfoniorkester har presterat tillsammans med Éric Le Sage och François Leleux”, förklarar Gävle Symfoniorkesters programchef Roza Nolcheva.

International Classical Music Awards (ICMA) är ett musikpris med 16 kategorier som delats ut sedan 2011 då ICMA ersatte Cannes Classical Awards som delades ut vid musikmässan MIDEM.

“You can tell much about an interpretation from the opening bars of K491. There’s a polish to the legato strings, the wind answering in kind, and Le Sage’s entry is sensitive and beautifully shaped.”
- Gramophone Magazine, October 2022

Mozart: Piano Concertos Nos. 24 KV 491 & 17 KV 453