Världscellisten Kian Soltani spelar med Gävle Symfoniorkester på fredag

Kian Soltani CELLO

B. DEAN Pastoralsymfoni
R. SCHUMANN Cellokonsert
F. SCHUBERT Symfoni nr 4 “Den tragiska”

Fredag 11 november
Gävle Konserthus 19.00

Öppen repetition
Onsdag 9 november
Gävle Konserthus 11.00 (FRI ENTRÉ)

Kian Soltani hyllas av The Times som en "extraordinär cellist" och beskrivs av Gramophone som "ren perfektion". Hans spel kännetecknas av ett djupt individuellt uttryck och teknisk fulländning mixat med en karismatisk scennärvaro. Idag är han återkommande inbjuden av världens ledande orkestrar, dirigenter och konsertarrangörer, vilket gjort honom till en av de mest omtalade cellisterna i världen.
På fredag, i Gävle Konserthus, spelar han Robert Schumanns Cellokonsert tillsammans med Gävle Symfoniorkester under ledning av Douglas Boyd. Förutom Schumann så kommer Gävlesymfonikerna även att spela Brett Deans Pastoralsymfoni och Franz Schuberts ”Tragiska” fjärde symfoni.
Men redan på onsdag bjuder Gävle Symfoniorkester på öppen repetition. Kl 11.00 – 12.10 och den är gratis att gå på.

Kian Soltani inledde den här säsongen med många festivalframträdanden som BBC Proms, Bregenz Festspiele, Rheingau Musik Festival, Vaduz Classic Festival, Tsinandali Festival och Kronberg Festival. Han kommer även att spela på flera andra festivaler under hela året som till exempel Kronbergfestivalen, Samoborfestivalen i Kroatien, cellobiennalen i Amsterdam, samt cellofestivalen i Tallinn. Dessutom kommer han att debutera med Detroit Symphony Orchestra under ledning av Jader Bignamini, turnéra med Amsterdam Sinfonietta och göra återbesök hos Vienna Symphony och Festival Strings Lucerne under våren.
Han vann nyligen Innovative Listening Experience Award vid det ansedda Opus Klassic Awards 2022, för sitt album ”Cello Unlimited” som släpptes 2021, och är en hyllning till cello och filmmusik. Soltani väckte även uppmärksamhet över hela världen i april 2013 som vinnare av den internationella Paulo Cellotävlingen i Helsingfors. I februari 2017 vann Soltani Tysklands hyllade Leonard Bernstein Award och i december 2017 tilldelades han det prestigefyllda Credit Suisse Young Artist Award.
Född i Bregenz, Österrike, 1992 i en familj av persiska musiker, började Soltani spela cello vid fyra års ålder och var bara tolv när han gick med i Ivan Monighettis klass vid Basel Music Academy. Han valdes till Anne-Sophie Mutter Foundation-stipendiat 2014 och avslutade sina fortsatta studier som medlem av Young Soloist Program vid Tysklands Kronberg Academy. Han är även utbildad vid International Music Academy i Liechtenstein.
Kian Soltani spelar på cellon ”The London, ex Boccherini” av Antonio Stradivari som är utlånad till honom av en generös sponsor genom Beares International Violin Society.

Douglas Boyd är konstnärlig ledare för Garsington Opera och för L’Orchestre de Chambre de Paris. Under de senaste åren har han haft befattningar som chefdirigent för Musikkollegium Winterthur, konstnärlig ledare för Manchester Camerata, förste gästdirigent för Colorado Symphony Orchestra, konstnärlig rådgivare för St Paul Chamber Orchestra och förste gästdirigent för City of London Sinfonia. Under Boyds konstnärliga ledning har Garsington Opera nominerats av International Opera Awards som Outstanding Festival.
Som konstnärlig ledare för L’Orchestre de Chambrede Paris har Boyd dirigerat i Paris och på turné med solister som Emmanuel Pahud, Alisa Weilerstein, Andras Schiff, Viktoria Mullova och Jonathan Biss. Boyd spelade senast in med cellisten Gautier Capuçon och L’Orchestre deChambre de Paris på Erato-etiketten.
Boyds inspelning av Bachs oboekonserter för Deutsche Grammophon markerade hans inspelningsdebut som solist, och han har sedan dess en omfattande diskografi. Hans inspelningar som dirigent med Manchester Camerata av samtliga Beethovens symfonier och Mahlers symfoni nr 4 (Avie) och Das Lied von der Erde har fått mycket positiva omdömen. Han har också spelat in Schubertsymfonier med St. Paul Chamber Orchestra på deras eget bolag samt flera inspelningar med Musikkollegium Winterthur.
Boyd föddes i Glasgow och studerade oboe för Janet Craxton vid Royal Academy of Music i London och för Maurice Bourgue i Paris. Som grundare – och solooboist – av Chamber Orchestra of Europe fram till 2002, hade Boyd en fantastisk karriär som en framstående oboist tills han slutade spela för att koncentrera sig helt på dirigering.