Årets officiella Gbg Beer Week-öl är ett suröl från Dugges Bryggeri

Under en vecka varje vår sedan 2014 jäser det extra mycket i Sveriges ölhuvudstad Göteborg när Gbg Beer Week går av stapeln. Sedan 2016 har ett bryggeri fått äran att ta fram veckans officiella öl och i år har valet fallit på Dugges Bryggeri, som skapat ett jordgubbs-suröl.

– Dugges är det bryggeri som betytt mest för den göteborgska ölscenens framväxt och de gör fantastiskt bra öl, säger Fredrik Berggren, en av initiativtagarna bakom Gbg Beer Week om varför valet föll på Dugges.

I år går Gbg Beer Week av stapeln mellan den 30:e mars och 7:e april. Gbg Beer Week drivs ideellt och det officiella ölet behövs för att täcka kostnader för att genomföra ölfestivalen. Idag avslöjas att det blir Dugges Bryggeri som får brygga den tredje utgåvan av det officiella GBG Beer Week.

Det tillfrågade bryggeriet väljer själva vad för öl de ska brygga. Dugges Bryggeri valde att göra ett frukt-suröl.

– När vi fick frågan om att göra årets GBG Beer Week-öl så fick vi tunnelseende. Allt vi kunde tänka på var sura jordgubbar. Och, så fick det bli, en jordgubbssuris, säger Tomas Halberstad från Dugges Bryggeri.

– Suröl är helt klart en trend bland ölintresserade men även en typ av öl som har potential att få in helt nya konsumenter i ölvärlden, säger Petur Olafsson, initiativtagare bakom Gbg Beer Week.

Höga förväntningar efter tidigare års succéer

Efter succéerna med Stigbergets och Beerblioteks Gbg Beer Week-öl är förväntningarna höga i ölvärlden. Stigbergets Gbg Beer Week IPA rankas fortfarande som en av världens bästa IPA på Ratebeer och Beerblioteks Session IPA ligger långt upp på listan över världens högst rankade session-IPA.

– Det finns redan ett arv att förvalta om man skall göra en GBG Beer Week-öl, och sen beer week vann Årets Ölutvecklare i Sverige 2017 så känns det arvet ännu större. Vi vill med jordgubbssurisen bygga på det som tidigare gjorts men också göra något helt annat. Något eget. Det är viktigt att det känns både GBG Beer Week och Dugges, säger Tomas Halberstad på Dugges Bryggeri.

Ölet släpps på krog fredag den 30/3 och på Systembolaget en vecka senare

Ölet har premiär på Gbg Beer Weeks öppningsdag fredag den 30/3 klockan 17.00 får. En vecka senare (fredag den 6/4) släpps ölet på Systembolagets tillfälliga sortiment av exklusiva varor (TSE) och finns då tillgängligt nationellt.

Mer om GBG Beer Week

Gbg Beer Week är Sveriges första ölvecka som ordnas ideellt varje år i Göteborg. Veckan initierades 2014 av ölentusiasterna Petur Olafsson och Fredrik Berggren i syfte att hylla mångfalden i Sveriges ölmecka Göteborg. Målet med GBG Beer Week att få stadens ölkultur att blomstra ännu mer och få fler att upptäcka öl. Den bärande tanken är att sätta en rörelse i rullning, där events arrangerade av bryggerier, importörer, restauranger, pubar och föreningar får hela staden att jäsa av smakrika upplevelser. Gbg Beer Week ligger alltid i anslutning till Svenska Mässans En Öl & Whiskymässa, som samlar dryckesintresserade konsumenter och bransch i Göteborg. Gbg Beer Week fick utmärkelsen Årets Ölutvecklare i Sverige 2017.

Petur Olafsson

Presskontakt Initiativtagare Gbg Beer Week +46 730 691 170