Göteborg toppar världsranking bland hållbara och innovativa städer

För andra året i rad tar Göteborg hem titeln som bäst i världen på hållbarhet. I år vann Göteborg också priset för bästa innovation. Det visar Global Destination Sustainability Index 2017 som avslöjades på onsdagen. En bred internationell ranking av hur bra städer är på hållbarhetsarbete.

- Fantastiskt för Göteborg. Det finns ett stort engagemang från staden och besöksnäringen i hållbarhet. Detta är ett erkännande för att arbetet är framgångsrikt, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Med 92 poäng av 100 möjliga så kom Göteborg högst i rankingen bland mötes- och evenemangsstäder enligt Global Destination Sustainability Index (GDSI). Förra året samlade Göteborg ihop 83 poäng och tog även då förstaplatsen.

I år fick Göteborg också ta emot priset Innovation Award för appen Got Event Tillgänglighet. Den har tagits fram för att de som behöver syn- eller teckentolkning ska få en bättre upplevelse på stadens arenor.

GDSI startades av MCI-Group ihop med internationella organisationen ICCA. På onsdagen kunde Annika Hallman, chef för Göteborg & Co Möten, på Göteborgs vägnar ta emot utmärkelsen på ICCA:s årliga världskongress i Prag:

- Man blir väldigt stolt som göteborgare att få ta emot detta inför en publik från hela världen. Det betyder mycket för oss när vi ska övertyga arrangörer att välja Göteborg som värdstad, säger hon.

Det är hållbarhet ur alla dimensioner som mäts; ekologisk, social och ekonomisk. Men för att komma högt i rankingen så gäller det inte bara att besöksnäringen med anläggningar och hotell är med, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor.

Alla städer bedöms utifrån ett 30-tal kriterier: Exempelvis hur bra staden är på återvinning, sophantering, miljödiplomering av hotell och krogar, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, trafiksituationen, system för lånecyklar och om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

Göteborg får höga poäng inom samtliga områden. Snittbetyget 92 innebär att Göteborg till och med har förbättrat resultatet från förra året.

Högt betyg i hållbarhet betyder mycket när Göteborg ska hävda sig i konkurrensen med andra städer när det gäller stora kongresser, evenemang och investeringar.

– Målet för Göteborg är att vara i den absoluta toppen. Allt hållbarhetsarbete som staden gör i samarbete med lokala näringslivet bidrar till framgången. Det här ligger i linje med vår ambition att alltid utmana hållbarhetsbegreppen i alla delar, säger Camilla Nyman.

Totalt deltar 38 städer i jämförelsen. Bland dem finns kända storstäder som Sydney, Barcelona, Glasgow och de nordiska huvudstäderna. För att läsa mer om mätningen och samtliga städers resultat gå till: http://gds-index.com/