Kulturkalaset 2018 genomförs 14–19 augusti samtidigt som EuroPride

I augusti 2018 är det återigen dags för Göteborgs Kulturkalas. Unikt för 2018 är att West Pride genomför EuroPride i Göteborg samtidigt som Kulturkalaset den 14–19 augusti. För Kulturkalaset innebär det bland annat att festivalerna kommer samverka kring både program och evenemangsytor i staden.

– Det känns helt fantastiskt att vi nästa år kan lyfta Kulturkalasets mångfacetterade program med nya dimensioner utifrån kopplingar till såväl EuroPride som till Göteborgs 400-årsjubileums fokusår Go Global. På Kulturkalaset får vi möjlighet att sätta ljuset på både kultur och konst som på lokala och globala hållbarhetsfrågor, mänskliga rättigheter och hbtq-frågor, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Kulturkalaset kommer som vanligt att vara en kulturfestival och tillsammans med kulturlivet bjuda på allt från musik, teater, dans, litteratur, konsthantverk, slöjd, mat, norra Europas största barnkulturfestival och mycket, mycket mer. Festivalplatserna kommer att vara sig lika från förra året, förutom Kungstorget som kommer bli EuroPride Park.

Tidigare idag höll Kulturkalaset en av två träffar med alla sina cirka 250 samverkanspartners som bland annat fått information om förutsättningarna för 2018 samt samverkan med West Pride för EuroPride. Bland nyheterna kan nämnas gemensam programtidning på både svenska och engelska, samt önskemål om fler programpunkter på engelska och andra språk.

Göteborgs Kulturkalas
EuroPride
West Pride

Kontakt