Nu öppnas hela Julstaden Göteborg

De senaste tio åren har antalet gäster på hotellen i Göteborg ökat med 80 procent i december. Satsningen på Göteborg som juldestination har skapat en ny turistmånad mitt i mörka vintern.

I morgon, fredag 11 december, är det premiär för årets satsning när alla ljusinstallationer längs det tre kilometer långa Ljusstråket mitt i stan tänds.

– Julstaden är jätteviktig för oss hotell i Göteborg, säger Marcus Oddestad, ägare till Hotel Royal och Göteborgshotellens ordförande. I år verkar hotellbeläggningen slå alla rekord, själva hamnar vi gott och väl över 85 procent. Det roliga är att julen märks överallt, kors och tvärs i hela stan.

Också handeln har gynnats. Nordstans Affärscentrum har till exempel ökat med 10-15 procent per år under 2000- talet. Under december 2008 kom 3,6 miljoner besökare.

Julstaden Göteborg är en medveten och långsiktig satsning på att skapa och forma nya och vackra upplevelser i stadsmiljön genom ljus och färg med ett brett utbud av upplevelser.  Det handlar om ljussatta miljöer och storskaliga ljusupplevelser,  traditionsrika julmarknader, konserter, julshower, shopping och naturligtvis julbord på restauranger.

Det var Jul på Liseberg som inledde satsningen år 2000.
 – Julsatsningen har överträffat alla förväntningar, säger Pelle Johannisson, marknadsdirektör på Liseberg. Premiäråret väntade vi oss 200 000 gäster – det kom 417 000. Sedan 2004 har besökstalen legat kring halvmiljonen och runt hälften reser hit.

Nytt för i år:

• Årets tema Kärlek märks i program och ljussättning längs Ljusstråket.
  • En nyproducerad julfilm som visas på Konstmuseets 1 500 m2 stora fasad och en ljus- och bild show i 360 grader som förvandlar husfasaderna runt hela Harry Hjörnes Plats.
  • Ljussättning och program längs Ljusstråket är förlängt till nyår.
  • Tioårsjubileum för Jul på Liseberg, som öppnade redan mitten november. Nytt större skidområde för barnen med riktig snö. Konstnärer skapar skulpturer av is.

Presskontakt: Lena Larsson, Göteborg & Co, 0706-515256
lena.larsson@goteborg.com
För all information om Julstaden Göteborg: www.goteborg.com

Bild laddas hem på: ftp://ftp.gbgco.se