Nu startar Volvo Ocean Race – målgång i Göteborg!

Klockan 14.00 imorgon lördag börjar nedräkningen. Då ger sig de sju båtarna i världens tuffaste jorden-runt-kappsegling iväg från Alicante och börjar därmed sin färd mot slutdestinationen och målgången i hjärtat av Göteborgs hamn - Frihamnen - den 21 juni 2015.

Då välkomnar vi svenska Team SCA som har den första kvinnliga besättningen i tävlingen sedan 2001-02, göteborgaren Martin Strömberg och hans kinesiska lag Dongfeng Race Team och alla de andra hjältarna hem med en hel veckas folkfest 21-28 juni. Förutom Pro-Am Race, In-Port Race, seglingstävling för ungdomar och öppet hus på tävlingsbåtarna blir det utställningar, mängder av prova-på-aktiviteter och storslagen scenunderhållning. Dessutom ett stort utbud kaféer, barer och restauranger. Allt utspelar sig i Race Village i Frihamnen, som nu utvecklas för framtiden och allt har fri entré.

Nu finns en första version av hemsidan för målgången ute: volvooceanracegoteborg.com

Här kan man läsa mer om tävlingen, folkfesten i Race Village och stadens engagemang. Svenska Martin Strömberg kommer också att ge oss exklusiva direktrapporter från tävlingen genom en Onboard Reporter.  Och vill du delta som volontär kan du redan nu göra en intresseanmälan. Innehållet på hemsidan kommer att fyllas på och utvecklas under året.

Vill du följa starten från Alicante live? Gå in på volvooceanrace.com imorgon kl. 13.50!

Du kan också hålla koll på racet i sociala medier eller genom tävlingens officiella app:
volvooceanrace.com/app
facebook.com/volvooceanrace
instagram.com/volvooceanrace
twitter.com/volvooceanrace

För mer information kontakta:

Ola Åstradsson, Stop Over Manager, Volvo Ocean Race Göteborg 2015, Göteborg & Co
ola@volvooceanracegoteborg.com eller 0732-49 91 21

Fakta:

• Volvo Ocean Race 2014-15 blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
  • 2015 blir tredje gången tävlingen kommer till Göteborg (Eriksberg 2002 och Lindholmen 2006). Evenemanget är en viktig milstolpe som sätter ljus på stadens två största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden med Frihamnen i fokus och arbetet inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Göteborg ska även vara värdstad för tävlingen 2018.
  • Tävlingen startade den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och den första etappen till Kapstaden inleds den 11 oktober.

• Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg runt den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.

• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.

• Sju lag tävlar i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.

• Nytt för den här upplagan av tävlingen är att alla lag tävlar i en ny modern entypsbåtklass – Volvo Ocean 65. De är 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans till lagen. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att kunna utveckla arbetet som görs av Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
  • Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

• volvo ocean race