NUET och The Golden Tree förgyller två platser i Göteborg

Jens Thoms Ivarsson och Tetsunori Kawana är ytterligare två LandArt-konstnärer som skapar nya installationer i Göteborg som en del i fokusåret på Grön och skön stad inför Göteborgs 400-årsjubileum. Du möter deras verk i Hökälla på Norra Hisingen och i Bergkristallsparken i Västra Göteborg.

Med sitt över 14 meter höga utsiktstorn NUET, låter Jens Thoms Ivarsson dig blicka ut över skärningspunkten mellan det förgånga och framtiden i Hökälla på Norra Hisingen. Från verket ser du den urbana människans utbredning samtidigt med vidsträckt natur. NUET premiärvisas den 16 augusti under Göteborgs Kulturkalas

- Vi hoppas att Jens interaktiva konstverk ska bli en del i att få allt fler människor att upptäcka denna våtmarkspark där du kan möta det gröna och lantliga nästan mitt i staden, säger Bengt Nilsen, utvecklingsledare för stadsplanering på Norra Hisingen.

Jens är främst känd för sina sten- och isprojekt, och har bland annat skapat isskulpturer för ishotellet i Jukkasjärvi, men har även vunnit pris för sin konceptdesign för japanska Mitsubishi. Utgångspunkten för hans arbete är en strävan att utgå från materialens egenskaper och samtidigt tillföra en genomtänkt funktion.

Tetsunori Kawana skapade 2016 den pampiga bambuinstallationen Reincarnation vid Stora Teatern. Nu är den japanske New York-baserade konstnären tillbaka i Göteborg, denna gång för att skapa installationen The Golden Tree i Bergkristallsparken i stadsdelen Västra Göteborg. Verket invigs officiellt under Grevegårdsdagen, en årlig familje- och föreningsdag som arrangeras av lokala aktörer i området den 2 september.

- Tanken är att erbjuda människor som bor och verkar i området en lockande och trygg mötesplats. Konst skapar samtal och lokalt ägandeskap, speciellt i detta fall där det är öppet att träffa konstnären, se verket växa fram och bidra till gestaltningen, säger Samuel Venegas, samordnare för Bergkristallsparken i Västra Göteborg – kultur och fritid.

Tetsunori är en japansk installationskonstnär med hemvist i New York. Hans verk kombinerar klassisk ikebana-tradition med skulptur, scen- och installationskonst. 1992 skapade han scenbilden till Turandot av levande material i Lyons operahus och fyra år senare även i Geneve. Till OS-avslutningen i Lillehammer flaggade han för nästkommande OS i Nagano genom ett jättelikt verk.

Mer information om konstnärerna finns på:

kawanapassage.com

Kontaktpersoner:

* Om LandArt och för kontakt med konstnärerna: Cecilia Liljedahl, projektledare för LandArt på Göteborg & Co: mobil 070 – 528 95 52, e-post: cecilia.liljedahl@goteborg.com,

*Norra Hisingens stadsdelsförvaltning: bengt.nilsen@norrahisingen.goteborg.se, Utvecklingsledare stadsplanering, mobil: 0707-64 17 48

*Västra Göteborgs stadsdelsförvaltning, kultur & fritid: samuel.venegas@vastra.goteborg.se, mobil:
* Om Grön och skön stad 2017: Birgitta Bergerlind, processledare för Grön och skön stad på Göteborg & Co: mobil 072-562 89 95, e-post: birgitta.bergerlind@goteborg.com

Med utgångspunkt i ”för en grönare skönare stad”, sätts 2017 extra fokus på att skapa en grön och skön stad inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Det betyder att ljuset riktas mot stadens breda utbud av parker och trädgårdar, samtidigt som vi passar på att rusta upp och bana väg för nya gröna initiativ. Under Gothenburg Green World 2016 skapades Land Art av internationellt kända konstnärer på bl a Gunnebo slott, i Göteborgs Botaniska Trädgård och i Mölndals stadspark. De, samt bambuinstallationen på Avenyn, är kvar under sommaren 2017 och ingår i Grön & Skön stads programutbud.

• turism
  • kultur
  • besöksnäring
  • grön och skön stad
  • landart
  • göteborg 400 år

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se. Ladda ner bilder från vår mediabank.