Pressinbjudan: Prisutdelning av Göteborgspriset för hållbar utveckling

Varje år delas Göteborgspriset ut till någon eller några som gör betydelsefulla insatser för en hållbar värld. Årets vinnare är chilenske stjärnarkitekten Alejandro Aravena, han kommer till Göteborg för att ta emot Göteborgspriset den 22 november. Med sig har han sina arkitektkollegor från Do-tanken Elemental, tillsammans kommer de också att delta i aktiviteter som anordnas i samband med prisutdelningen.

Aravena och Elemental utvecklar strategier och produktion av prisvärda bostäder för ekonomiskt utsatta grupper. De fungerar liknande en tankesmedja men utför även idéer och visioner och arbetar för att motverka segregationen bland annat genom att producera ekonomiska nybyggen på ett socialt och hållbart sätt.

Välkommen att vara med under prisutdelningen och övriga aktiviteter!

21 november kl. 18-20 Föreläsning och paneldebatt på Chalmers kårhus
Med Aravena och hans kollegor i Do-tanken Elemental, samt representanter från Göteborgs Stad.

22 november kl. 11.20-13.00 Failure Lunch på Världskulturmuseet
Paneldiskussion med Aravena, Elemental och representanter från Göteborgs Stad där temat är vad vi kan lära oss av misstag. Lunch ingår

22 november kl. 14-16 Prisceremoni på Draken
Aravena tar emot sitt pris och 1 miljon kronor på prisceremonin.

Om Göteborgspriset för Hållbar Utveckling
Göteborgspriset för hållbar utveckling är ett internationellt pris för att uppmärksamma insatser för en hållbar utveckling. Priset utdelades första gången hösten 2000, då under namnet Göteborgs Internationella Miljöpris. Göteborgspriset för hållbar utveckling delas varje år ut till personer eller organisationer som gör betydelsefulla insatser för en hållbar värld. Pristagarna är viktiga förebilder som alla har gått från ord till handling. Priset är en miljon kronor och visar vad som är nödvändigt och möjligt i kampen för en ljusare framtid.

Charlott Holmåker, Press och Media, vid frågor om intervjuer etc
072-856 65 11

Nathalie Bödtker-Lund, projektledare på Göteborg & Co för Göteborgspriset, vid frågor om priset
0735-34 54 84