Programteamet är på plats för Göteborgs jubileumsår 2021

Teamet är på plats. Anki Sande som programchef och Mia Samuelsson som konstnärlig ledare och programproducent förstärker nu jubileumsorganisationen för firandet av jubileumsåret 2021.

− Göteborg har bestämt sig att använda 400-årsjubileet för att kraftsamla hela vägen till 2021. Nu stärker vi jubileumsorganisationen med ett mycket erfaret programteam som får ta sig an arbetet med själva jubileumsåret, säger Therese Brusberg projektchef Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Programchefen Anki Sande har nästan 20 års erfarenhet av evenemang och har sedan 2011 varit chef för evenemangsproduktion på Göteborg & Co.

−Vi vill fortsätta att engagera hela staden i firandet. Utgångspunkten är göteborgarnas idéer som tillsammans med aktörer i stad, region, näringsliv, akademi och föreningsliv ger oss anledningar att fira på ett sätt som också bidrar till framtidstro och minnen med bestående avtryck, långt efter jubileumsåret, säger Anki Sande, programchef Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Mia Samuelsson, som precis börjat som konstnärlig ledare och programproducent, har lång och bred kulturbakgrund och över 15 års erfarenhet att skapa upplevelser och stora spektakulära firanden i stadsrummen.

– Jag har följt den här staden och byggt upp nätverk, samarbeten och erfarenhet som jag nu får ta med mig och använda i jubileumsarbetet. Det känns väldigt bra! Jag brinner för Göteborg och detta är ett uppdrag som ger lust och energi att tillsammans få skapa något utöver det vanliga, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare och programproducent Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Kontaktpersoner:

Göteborg & Co, projektchef Göteborgs 400-årsjubileum 2021: Therese Brusberg, therese.brusberg@goteborg.com 0707-85 51 20

Göteborg & Co, programchef Göteborgs 400-årsjubileum 2021: Anki Sande, anki.sande@goteborg.com 0703-13 26 82

Göteborg & Co, konstnärlig ledare och programproducent Göteborgs 400-årsjubileum 2021: Mia Samuelsson, mia.samuelsson@goteborg.com 0707-80 00 97

Om Göteborgs 400-årsjubileum 2021
Göteborg & Co har sedan 2009 uppdraget från kommunstyrelsen att leda, samordna, kommunicera och vidareutveckla planeringen av stadens ambitioner med det stundande 400-årsjubileet. Flera jubileumssatsningar har redan gått från idé till verklighet. Firandet handlar om att skapa bestående värden för alla oss som lever och verkar här och som besöker Göteborg. Själva jubileumsåret ska dessutom bjuda på något alldeles speciellt som symbol för utvecklingen och ambitionen om en hållbar stad, öppen för världen.

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra vår stad till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.