Skolor i västra Göteborg serverar fisk hela Go to Sea-veckan

Den 25 – 28 februari blir det fisk till lunch i alla västra Göteborgs skolor och förskolor. Då arrangerar staden Go to Sea, en hyllning till havet, och i samband med det serveras 40 000 portioner fisk till barnen.
– Detta är ett nytt spännande projekt, som vi hoppas tas emot positivt, säger Fredrik Karlsson Verksamhetsutvecklare på Måltidsservice i Västra Göteborg.

Go to Sea är en ny händelse i Göteborg där havet kommer att hyllas på många olika sätt. Maten från havet är en viktig del och där har skolorna i väster hakat på.

Under fyra dagar, tisdag till fredag, kommer det att vara fisk på matsedeln i samtliga skolor och förskolor. Givetvis kommer det att finnas vegetariska alternativ för dem som inte vill eller kan äta fisk. I samband med fiskveckan finns det möjlighet för skolorna att prata och diskutera frågor relaterade till havet och fisken.

– Vi känner att det är väldigt viktigt att elever, föräldrar och pedagoger får kännedom om vårt deltagande i Go to Sea för att satsningen ska tas emot på ett bra sätt. Västra Göteborg är pilot för måltidsverksamheterna i staden och förhoppningsvis kommer fler stadsdelar att vara med nästa år, säger Fredrik Karlsson.

Go to Sea pågår på flera platser i Göteborg med en mängd aktiviteter. På webben finns hela programmet: goteborg.com/gotosea

Mer information: Fredrik Karlsson, Måltidsservice Västra Gbg, 031 3664111 Birgitta Bergerlind, projektledare Göteborg & Co, 031 3684293

• go to sea

Go to Sea, 25 feb – 1 mar, hyllar havet, fisken och skaldjuren och visar det staden har att erbjuda
inom aktiviteter, seminarier och matupplevelser. Det är en del av Göteborgs
400-årsjubileum och ska vara årligen återkommande. Syftet är inspirera
göteborgarna och på lång sikt göra Göteborg attraktivt för inresande turister. Bakom
satsningen står Wallenstam, Göteborgs Köpmannaförbund, Göteborgs
Restaurangförening (GRF), Länsstyrelsen Västra Götaland, Göteborg 2021 och Göteborg & Co.