Begär delavsyning inför julledigheten

- En delavsyning är ett lätt och billigt sätt för golvföretaget att begränsa sitt ansvar för projekt som inte är färdigställda, säger Erik Branér, jurist på Golvbranschen GBR.

- Speciellt nu inför jul- och nyårshelgerna när man kanske tar ledigt och lämnar en byggplats där delar av projektet inte är färdigställt. Har man riktig otur kan obehöriga ta sig in och ställa till stor ekonomisk skada.

En delavsyning minskar entreprenörens risk att behöva ta ansvar för eventuella synliga skador som uppkommit sedan man lämnat arbetsplatsen. För att kunna begära en delavsyning krävs dock att en avgränsbar del av projektet är färdigställd, som till exempel ett rum eller en våning.

Rätten att begära delavsyning finns när avtalen AB-u 07 eller ABT-U 07 gäller mellan golventreprenören som underentreprenör och byggaren som huvudentreprenör.

Rent praktiskt går det till så att golventreprenören kontaktar byggaren skriftligt med sin begäran.

- Jag rekommenderar att kontakten är skriftlig för att kunna bevisa att delavsyning är begärd. Byggaren har skyldighet att genomföra avsyningen och den ska verkställas utan dröjsmål.

Golvföretaget ska ges möjlighet att vara med vid avsyningen men har också rätt att få en skriftlig rapport efteråt. I och med delavsyningen har golvföretaget ett mycket lägre beviskrav på sig om det ändå skulle visa sig finnas skador i projektet efter att man tillfälligt lämnat arbetsplatsen.

- Det är en både billig och enkel åtgärd för att begränsa entreprenörens ansvar för synliga skador, säger Erik Branér. Man kan undvika kostnader för reparation av eventuella skador som uppstått och framför allt slippa dyra advokatfakturor vid en eventuell tvist.

Har du frågor om delavsyning eller andra juridiska funderingar? Företag som är anslutna till Golvbranschen GBR kan kontakta Erik Branér för juridisk rådgivning, erik.braner@golvbranschen.se